Zelenina

0
Obrázek uživatele Lucka
před 6 lety Lucka

Prosím vás, já mám hodně ráda teplou zeleninu, třeba jen lehce vařenou, podušenou, pečenou atd., je pravda, že se ale ztrácí vitamín C, neporadil by někdo nejlepší možnou úpravu a hlavně volbu zeleniny? Je třeba nějaká, která je vhodná k tepelné úpravě,aniž bych zničila všechny její látky a vitamíny? A nebo naopak nevhodná?

0
Obrázek uživatele ajkap7@
před 6 lety ajkap7@

Vitamín C je jeden z najmenej stálych vitamínov, preto sa jeho obsah akoukoľvek tepelnou úpravou znižuje. Na obsah vitamínov má tiež vplyv svetlo, vzduch a pH reakcia- teda kyslé či zásadité prostredie. Nie všetky vitamíny však sú takto nestále.Pri vyššej teplote je stabilnejší vitamín B12,D,K,B3,a B, teda zachováva si svoju účinnosť aj po tepelnej úprave. Vitamíny sa strácajú tiež pôsobením svetla a vzduchu, preto je dôležité správne potraviny uskladňovať (v tme, vakuovo balené) a konzumovať ich čerstvo pripravené. K tej tepelnej úprave: šetrnou tepelnou úpravou znížime stratu vitamínov: zeleninu nenamáčame dlho vo vode, vložíme ju až do vriacej vody,varíme čo najkratšie, zužitkujeme aj vývar zo zeleniny, v ktorom sú vitamíny vylúhované, uvaríme len toľko zeleniny koľko potrebujeme, aby sa opäť nezohrievala, krájame zeleninu na väčšie kúsky, tak sa vyluhuje menej vitamínov, varíme zeleninu v šupke, ak je to možné - napr. zemiaky a dávame prednosť šetrnejšiemu spôsobu tepelného spracovania: napr. dusenie(menej vody), varenie nad parou.
Ale tiež dobrá správa. Niektoré látky sú lepšie využiteľné z uvarenej zeleniny,napr. betakarotén- provitamín vitamínu A, alebo lykoprén z paradajok. Viacej lykoprénu zužitkuje naše telo z paradajkového pretlaku, kečupu alebo varených paradajok ako zo surových. Takže aj varená a spracovaná zelenina má svoju hodnotu.

0
Obrázek uživatele Danah
před 6 lety Danah

Zeleninka je fajn v každém případě. Ale mám dojem, že vitamíny jsou dost přeceňovány: spoustu vitamínů si naše tělo dokáže vyrobit samo. Stejně důležité jako vitamíny jsou minerály, a ty v zelenině jsou obsaženy, a jsou stabilní, nerozkládají se. Jinak řečeno stopové prvky. Prvek už se nemá na co rozložit. :-)Ovšem u stopových prvků jsme úplně odkázáni na potraviny, případně potravinové doplňky.

0
Obrázek uživatele ajkap7@
před 6 lety ajkap7@

Danah,trošku vás opravím, minerály sa nenachádzajú v zelenine, v ovocí alebo v inej potravine ako izolované prvky a ale v rôznych zlúčeninách. Ich využiteľnosť preto nemusí byť maximálna, a môžu sa z našeho tela jednoducho vyplavovať bez využitia. Pokiaľ viem, taký príklad je železo v špenáte, ktoré je ťažko využiteľné, a preto sa odporúča špenát konzumovať v jedle spolu s mliekom, vtedy sa viaže a vytvorí zlúčeninu, ktorá je naším telom lepšie spracovateľná.Čo sa týka tých stopových prvkov sú to minerálne látky - mikroelelmenty, ktorých potrebujeme veľmi malé množstvo napr. jód, bróm, na rozdiel od makroelementov, ktorých čo do kvantity potrebujeme viac napr. vápnik, horčík. Význam jedných aj druhých je však rovnako dôležitý.Ale súhlasím s vami, že v zelenine sú okrem vitamínov aj ďalšie doležité látky, napr. tie minerály.

0
před 6 lety Martulka0408

Luci, já jsem se naučila dělat zeleninu v páře a je to super věc, hlavně si zelenina zachová barvu a vitamíny :)

0
Obrázek uživatele Lucka
před 4 roky Lucka

Jak je to třeba se zpracováním mrkve? Loupete/škrábete jí (domácí)? Já jsem zvyklá jí třeba jen omýt, protože jsem zvyklá, že "ve slupce je nejvíc vitamínů":) Dělám to tak i s bramborami, ale skutečně je možné ztratit okrouháním mrkve nějaké cenné látky z ní? (neberu v potaz pak následnou úpravu...)

Nový příspěvek do diskuse

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 11 - 11


Přidat příspěvek