SPORT

0
Obrázek uživatele ◄skarabeus►
před 5 lety ◄skarabeus►

Zdravím všechny sportovce! Údajně výživa ovlivní až 70 % výkonu, proto bych se rád zeptal co (ideálně i kvůli jakým nutričním složkám a účinkům) jíte před/při/po sportu za potraviny a v jakém množství. Zajímalo by mě především prodloužení výdrže a zefektivnění regenerace. Také zda je možné efektivně nahradit výživové doplňky stravy komerčního charakteru (jako jsou sacharidové, proteinové kokteily, gely), respektive zda existuje k nim nějaká nesyntetická alternativa.
Tento dotaz je vztažen k vytrvalostním sportům (zátěž 3-4 h převážně mezi aerobním a anaerobním prahem). Předem děkuji za rady.

0
Obrázek uživatele Markéta
před 5 lety Markéta

Zdravím. Základem před sportem jsou sacharidy, a to sacharidy složené. To znamená těstoviny, ideálně celozrnné; obilniny - špalda, bulgur, kuskus, jáhly, neloupaná rýže; pohanka; celozrnné pečivo. Lze doplnit o kus ovoce či o zeleninu. Dále pak nejrůznější kaše, cereálie, musli. Množství snězeného jídla záleží na druhu sportu, který se potom vykonává. Já osobně nejméně sním předtím, než jdu běhat. To musím mít v žaludku minimum jídla, ale zároveň nesmím pociťovat hlad. Přímo při sportu jím pouze při delším výjezdu na kole. To jsou vhodné různé musli tyčinky, sušenné ovoce, čerstvé ovoce s vyšším obsahem cukru (hroznové víno, banány), ráda si občas dám i hroznový cukr :) Po sportu se musí doplnit opět sacharidy, ovšem zde je nutné navýšit sacharidy jednoduché, tedy zase např. ovoce. Dále jsou důležité bílkoviny - vajíčka, maso, sýry, ale i ořechy. Syntetickým doplňkům stravy jsem se vždy snažila vyhýbat. Jediné, co si občas po sportu dopřeju, je syrovátkový nápoj. s tím jsem spokojená. Další variantou by mohl být třeba nápoj sójový s vyšším obsahem bílkovin.

0
Obrázek uživatele ◄skarabeus►
před 5 lety ◄skarabeus►

Takže tedy před sportem jídla bohatá na sacharidy, s vysokým GI a s vlákninou, která GI ještě zvýší pokud tomu správně rozumím. Snažím se jíst ráno před zátěží pudink. Jen mám pochybnosti jak je vhodné mléko před zátěží.

Banány používám. Teď dokonce 2 ks. Jeden byl málo. Chtěl bych jeden nahradit něčím jiným. Proto jsem se na to ptal. Hroznový cukr se doporučuje co jsem slyšel pro rychlé doplnění energie.
Používal jsem rozinky ke konci závodu, abych měl síly do spurtu. V současné době je používám před nebo po zátěži, jelikož je jejich konzumace nepraktická.

Je možné pro prodloužení výdrže pít sacharidový koktejl, nebo je to nesmysl a má se pít jen po zátěži?

Někde jsem četl, že bílkoviny významně zpomalují vstřebávání sacharidů. Není prt lepší sníst po zátěži třeba rýži nebo brambory a maso nechat na později?
Někdo zas doporučuje přijímat bílkoviny i během zátěže, aby mohla probíhat obnova/regenerace poškozených svalových tkání a aby tělo nezačalo požírat samo sebe co se týká bílkovin. No nevím...

0
Obrázek uživatele Markéta
před 5 lety Markéta

Pudink není zrovna nejlepší jídlo před zátěží, řekla bych. Já mám nejlepší zkušenosti s různými obilnými kašemi. Místo mléka do nich lze přidat voda, dají se osladit třeba medem a ještě lze do nich přisypat různé sušené ovoce nebo trochu oříšků.
Kromě banánů a hroznového vína mají hodně cukrů ještě datle, fíky, meruňky a vlastně všechno ovoce sušené. Konzumace ovoce ale může bát v některých situacích opravdu nepraktická, je možno je tedy nahradit tyčinkami ze sušeného ovoce nebo musli tyčinkami. Nedávno jsem dokonce zahlídla v prodejně zdravé výživy zdravou energetickou tyčinku.
S koktejly opravdu moc zkušenosti nemám, ale určitě sacharidový koktejl během výkonu ničemu neublíží. Nebo nebyl by lepší iontový nápoj?
Co se týče stravy po výkonu, asi jsem to napsala dost stručně a nejasně, ihned po výkonu jsou důležité jednoduché sacharidy a teprve s odstupem je vhodné jíst sacharidy složené a bílkoviny.

0
Obrázek uživatele Mritamira
před 5 lety Mritamira

Pri velke fyzicke zatezi je nezbytne doplnovat kvalitni bilkoviny. Mezi konzumaci sacharidu a bilkovin by mela byt casova pauza. Bilkovina ma prijit do zaludku jako posledni v poradi. Hlavnim duvodem je odlisny zpusob traveni. Bilkoviny se travi z vetsi casti v zaludku, pak pokracuji do tenkeho streva, kde se proces traveni dokonci. Bilkoviny k tomu aby se mohly zacit travit totiz potrebuji kysele prostredi a pepsin (travici enzym). Traveni sacharidu zacina jiz v ustech (slinami) a v zaludku cely proces zpomaluje, protoze pro traveni sacharidu je nutne zasadite prostredi. Zasadite prostredi a potrebne enzymy pro sacharidy poskytuje tenke strevo. Prave kvuli schopnosti castecne se travit jiz v ustech jsou sacharidy povazovany za nejlepsi zdroj rychle energii. Je ale treba je poradne rozzvykat, jinak to nema smysl.

0
Obrázek uživatele ◄skarabeus►
před 5 lety ◄skarabeus►

Ovesná kaše s medem a rozinkami je jedno moje z oblíbených jídel před dlouhou zátěží. Ovesné vločky obsahují rozpustnou vlákninu, která potravu zahušťuje a zpomaluje její průchod zažívacím traktem => ↓ GI [1]. Takže by měli být dost vhodné. Mám s tím jediný problém, nedokážu toho do sebe moc ráno narvat oproti tomu pudinku. Někde jsem právě četl, že je pudink je dost dobrý, jelikož obsahuje hodně polysacharidů jako je škrob. Na níže uvedeném odkazu pudink nedoporučují před, ale doporučují ho až po zátěži. Doporučují před i během zátěže rýži. Tu jím hlavně po zátěži.
http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CFIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fsport.utb.cz%2Ffiles%2Fsoubory%2Fvyziva-ve-sportu.doc&ei=v_IQUJH4ApP44QTEh4HgDg&usg=AFQjCNHd3ervhIe2JAlR0KFjn17RLMzdtA
Ionťák piju normálně, ale ten mi energii nedodá. Je fajn, ale nemá významný vliv na výkon.
Jak zhruba prosím má být dlouhá pauza mezi konzumací sacharidů a bílkovin? Tohle je pro mě dost klíčové, když buňky jsou "otevřené" pro živiny 1/2 h jen po zátěži.
__________________________________________________
[1] http://www.eufic.org/article/cs/artid/glykemicky-index-GI/

0
před 4 měsíci Luca

Zdravím všechny sportovce, kam chodíte kupovat kvalitní botky na běhání? :)))

0
před 4 měsíci Simona

Už několikátý pár jsem si vzala v Naboso. Umí mi dobře poradit. Chodím aji na jejich lekce zdravé chůze.

0
před 4 měsíci Tintítko

Lidičky a znáte ty inline závody, které se jezdívají v Ostravě? Mají FB LifeInLine. Nevíte, kdy bude zase další závod? Moc se mi ten teď v srpnu líbil a furt jsem nějak nezjistila, kdy bude další.

0
před 4 měsíci Luca

Jak ty lekce probíhají a o co přesně tam jde?

0
před 4 měsíci Monika

To nejsou žádné lekce - to jsou závody v inline bruslení, a to jak pro profesionály, tak i pro amatéry. Ty závody se jezdí všude možně po celé ČR. nedávno v srpnu byly v Ostravě, ale jezdí se třeba i v Mostě apod. Stačí se podívat na ty stránky http://www.lifeinline.cz/cs nebo na jejich Facebook, jak píše Tintítko. Co dalšího by vás ohledně toho zajímalo? =) Jinak ale sama můžu doporučit - ráda chodím a chodím vždycky pravidelně.

0
před 4 měsíci Luca

Jo ahááá. tak to vypadá hodně dobře. A nejsou na tom jen tak čistě náhodou nějaké lekce, jak správně bruslit? To by mě totiž vytrhlo trn z paty - inline mám sice ráda, ale ještě mi to moc nejde, takže kdyby tam byly i nějaké lekce správného bruslení, tak by to bylo super - bych se to naučila a pak bych rovnou šla na závod. :-P

0
před 4 měsíci Simona

Nejlepší bude, když koukneš na info přímo od nich http://www.naboso.cz/vyuka-behu/ mají to tam vysvětlené

Nový příspěvek do diskuse

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 1 + 3


Přidat příspěvek