Na čem pečete/smažíte/restujete?

0
Obrázek uživatele Lucka
před 6 lety Lucka

Zajímal by mě názor na čem nejčastěji vaříte, tedy když např. restujete cibulku, masíčko, zeleinu atd., jaký olej používáte? Nebo dáváte přednost margarínům čí klasickému máslu nebo sádlu? Stále tápu v tom, co je nejlepší, protože čtu různé názory o přepalování tuků, že se např. absolutně nehodí olivový olej, ale raději klasické sádlo nebo máslo, někde zas doporučil margaríny typu Rama atd., to se mi moc nezdá... na čem tedy je nejlépe restovat?

0
Obrázek uživatele Frodik
před 6 lety Frodik

Lucka: dlouholetým "výzkumem" vyzkoušeno, nejlepší kombinace skoro na všechny druhy "pánvičkové" přípravy jídel - standartní kvalitní máslo a střední plamen (žádné přepalování).
Margarín je věc, která neměla nikdy spatřit světlo světa a na smažení je vhodný asi jako vyjetý motorový olej. Ostatní rostlinné oleje jsou více či méně vhodné podle jejich druhu, ale jelikož tady v čechách máme takový pěkný zvyk, že když se něco smaží, musí to v oleji plavat - tak rozhodně nedoporučuji. Opravdu ideální je kousíček másla - v podstatě jen pro dodání chuti, protože díky nepřilnavým povrchům (to který typ nepřilnavého povrchu je vhodnější, by bylo na samostatnou diskusi) už není potřeba dávat pod jídlo půl kila sádla, aby se jídlo smažením nepřipálilo.
Z těch rostlinných olejů je jednoznačně z pohledu zdraví nejlepší lněný olej, který jako asi jediný z rostlinných olejů obsahuje omega 3, ale až uvidíte jeho cenu, tak se vám nejspíš protočí panenky stejně jako mě. A jsme zase u ceny - takže kompromis je pak olivový, za studena lisovaný nebo slunečnice.
Ještě bych na závěr znovu zdůraznil jednu důležitou věc - pokud už je nezbytné smažit ( v mnoha případech jde smažení nahradit přípravou v troubě, restováním, WOK, atd... ), tak se řídit tím, že čím menší teplota, tím je menší pravděpodobnost, že se tuk bude přepalovat a budou tak vznikat karcinogenní látky a tuk při smažení používat jen kvůli chuti a případně výsledné struktuře jídla (přeci jen asi každý má rád křupavé jídlo na povrchu než vyschlé).
Rozhodně ale jídlo nesmí v tuku plavat - to už je pak jedno v čem plave, ale nemůže se to pak nazývat zdravým vařením. Stačí opravdu jen doslova pár kapek nebo špetka másla, víc není potřeba.

0
Obrázek uživatele Jirka
před 6 lety Jirka

Používám slunečnicový olej nebo máslo a smažím jen velmi málo, raději dusím.

0
před 6 lety LeŇa

Na smažení není vůbec vhodný slunečnicový olej, z těch "levnějších" bych doporučila olivový olej, ale z hlediska stravitelnosti a chuti je nej nej ghee (přepuštěné máslo), absolutně nemá konkurenci.

0
Obrázek uživatele Frodik
před 6 lety Frodik

LeŇa: Ono je dost rozdíl v tom, čemu říkáte smažení. Jestli něco leží půl hodiny na pánvičce nebo se během 5ti minut nechá na kapce oleje něco "dojít" aby to chytilo barvu a křupalo...

0
Obrázek uživatele Lucka
před 6 lety Lucka

tak jsem se nakonec dočetla v článku, že nejlepší je (podle Ing. Petra Havlíčka) doporučován asi řepkový olej, ten jsem vyzkoušela jen párkrát, cenově je dostupný, ale zda je nejlepší nevím, každopádně já přece jen raději než klasické máslo dávám asi přednost některým z rostlinných olejů...:-)

0
Obrázek uživatele ajkap7@
před 6 lety ajkap7@

Nebudem sa teraz vyjadrovať k tomu, ktorý tuk je nejkvalitnejší podľa zloženia, ale k tomu, ktorý tuk používať na tepelnú úpravu potravín. Treba si uvedomiť, že tepelná úprava tuky mení , niektoré menej , iné viac. Najdôležitejšie preto bude pri výbere tuku to, na akú tepelnú úpravu ho idete použiť.Najvyššia teplota vzniká pri vyprážaní - smažení, pri dusení a varení je teplota nižšia. Pri neprimeranej teplote dochádza k prepaľovaniu tukov a vzniku karcinogénnych látok. Tepelne najstálejšia ,je bravčová masť a olivový olej, preto sa hodia tieto tuky aj na vyprážanie, bežné oleje ako slnečnicový, repkový, majú nižšiu teplotu prepaľovania a preto pri vyprážaní sa prepaľujú a vznikajú karcinogénne látky. Z tohto dôvodu nie je vhodné ani kravské maslo.Na dusenie a restovanie je možné používať aj oleje. Kravské maslo používam aj ja a dávam mu prednosť pred margarínami, ale snažím sa ho čím menej tepelne upravovať, lebo sa rýchlo prepaľuje, napr. nechám ho rozpustiť v hotovej polievke.A niektoré , ináč veľmi zdravé oleje ako napr. ľanový vôbec nie sú vhodné na tepelné spracovanie.

0
Obrázek uživatele Lucka
před 6 lety Lucka

Tak jsem objevila článek, ketrý říká ještě toršku něco jiného:-)
"Na smažení je nejvhodnější kvalitní olej (i olivový, například z pokrutin) a stoprocentní tuk. Relativně vhodné je i vepřové sádlo. Máslo by se na smažení nemělo používat vůbec, protože se v něm kvůli vysoké teplotě tvoří dráždivé a škodlivé látky a ničí se vitamin A. Relativně nejlepší formou smažení je fritování. Při něm se potraviny celé ponoří do vroucího oleje."

Překvapilo mě tu, že nedoporučují absolutně vůbec máslo...to jsem myslela, že je celkem vhodné (oproti olivovému oleji atd. podle mě...)

0
Obrázek uživatele ajkap7@
před 6 lety ajkap7@

ano, lucka, vysvetlila som to vo svojom príspevku. Pri vyprážaní vzniká vysoká teplota a dochádza k prepaľovaniu tukov. Preto je najvhodnejšie použiť tuk, ktorý je tepelne najstálejší, bez zmeny znesie aj vysoké teploty a to je práve bravčová masť(vepřové sádlo)a olivový olej.Maslo sa prepaľuje už pri nižších teplotách, preto vôbec sa na vyprážanie (vysmážanie) nehodí.

0
Obrázek uživatele ajkap7@
před 6 lety ajkap7@

Ak však ide o krátku tepelnú úpravu,restovanie, prípadne dusenie používam aj ja maslo.

0
Obrázek uživatele btgreen
před 6 lety btgreen

přepuštěné máslo je na smažení vhodné. pro mne je to chuťový TOP delikatessen.

0
Obrázek uživatele Lucka
před 6 lety Lucka

No, tak nakonec koukám, že každý je zvyklý na něco jiného a všude se dočtete něco jiného:-) Ale vím jedno, že tedy na olivovém určitě smažit nebudu a asi zlstanu u slunečnicového, másla a sádla:-)

0
Obrázek uživatele karča
před 5 lety karča

Smažím málo, ale když už, tak na krátkodobé restování používám máslo nebo olivový olej a na delší smažení pouze domácí vepřové sádlo.

0
Obrázek uživatele vercounek
před 5 lety vercounek

já jsem si docela zvykla na rýžový olej. A jinak používám máslo, margaríny vůbec nekupuju

Nový příspěvek do diskuse

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 4 + 9


Přidat příspěvek