Co jíst na brigádě?

0
před 8 lety Radek

Chtěl bych vás poprosit o radu a zeptat se co je nejmenší zlo pro jednoduchou svačinu na brigádě? Když jsem doma, tak máme spoustu vlastní zeleniny atd. Ale na brigádě, kde pořádně neni čas na přípravu jídla se musím spokojit jen s nabídkou supermarketů. Jedná se o fizicky náročnou práci, čili dát si jednu papriku mě nezasytí ani omylem a pořád se cpát těmi saláty a salámy je právě to čemu se chci vyhnout. Nemáte nějaké doporučení co by se dalo jíst a kde by bylo dostatek protejnů a bílkovin. Napadají mne totiž jen vařená vajíčka, jogurty a tvaroh + nějaký to pečivo k tomu. Jako ovoce banán nebo jabko jako příloha. Ale jíst to měsíc v kuse, tak to člověka taky přejde, třeba nevím jestli některá šunka nebo trvanlivý salám by se sem dal zahrnout...

0
před 8 lety Rudolf

Hezký den Radku, díky za velmi dobrý dotaz. Doufám, že své názory zde napíší i další diskutující, protože myslím, že je to hodně zajímavé téma k zamyšlení. Já zde připojím svůj názor a zkušenosti ze života. Určite s vámi souhlasím, že saláty a salámy, obzvlášť ze supermarketu nejsou vhodné, ani na brigádu ani v běžném životě, jelikož jejich výživová hodnota je podle mě velmi nízká. Samozřejmě dobře plní funkci "zaplácnutí" žaludku a tím zahnání pocitu hladu. Osobně často sportuji, například denně hraju squash, což je fyzicky náročná aktivita. Je to sice jiný druh pohybu než práce třeba na stavbě, ale je zde také velká spotřeba energie. A proto se snažím tuto potřebu skloubit se svým zájmem o zdravou kvalitní stravu. Navíc ještě musím brát ohled na to, co jím před samotným pohybem, a to několik hodin dopředu. Těžko si dám k obědu nacucnutý řízek s majonézovým bramborovým salátem a budu očekávat že se mi odpoledne bude lehce a svižně pohybovat. Takže těch aspektů, které člověk musí hlídat je mnoho - za prvé aby strava byla výživově hodnotná, za druhé aby po ní člověku nebylo těžko a za třetí aby člověk neměl velmi brzo pocit hladu. Konečně se dostávám k samotné odpovědi, co tedy jíst. Pro sebe bych asi volil vydatnou snídani, protože to je opravdu základ. Nemyslím tím najíst se k prasknutí, ale najíst se dobrých věcí. Viděl bych to na celozrnný nebo žitný chleba, celozrnné housky, namazané máslem nebo pomazánkovým máslem (dělají se s pažitkou, česnekem, cibulkou, křenem atd... takže se nepřejí a neobsahují chemii). Na to samozřejmě nějaký plátkový sýr (ne tavený). Sýrů je také mnoho druhů, takže se dobře kombinují. K tomu kakao, špaldová káva, džus, dle chuti. Špatná volba není ani cornflakes či musli, ať už s jogurtem, mlékem, tvarohem, apod... Oslazené třtinovým cukrem nebo dobrou marmeládou (pozor na oxid siřičitý). Do toho se samozřejmě může přidat ovoce dle nabídky domácnosti, jablka, pomeranče, banány... Samotný jogurt nebo kefír není moc vhodný z důvodu že podporuje trávení a velmi brzy způsobí pocit hladu. To je tedy snídaně, co ale sebou. Určitě bych si od snídaně sebou namazal a zabalil pečivo. Na svačinu určitě jablka a banán. Banán se mi osvědčil jako jídlo, které mohu jíst ještě těsně před zápasem, zároveň zažene pocit hladu a dodá rychle energii. Takže ten bych bral vždy pro pohotovost do zásoby :-) Stejně tak může posloužit i kvalitní čokoláda (ideálně BIO nebo fairtrade, ale existují i kvalitní "obyčejné", tj. bez obsahu rostlinných ztužených tuků, umělých sladidel a přidaných sladkostí jako jsou želé apod.) Co s obědem... Smažené rychlovky dostupné u stánku nebo majonézové bomby v podobě pochoutkových salátů bych určitě vynechal. Bral bych si asi sebou co nejvíc jídla připraveného v klidu doma... Napadá mě třeba nějaký těstovinový salát, ten má výhodu že se fantazii meze nekladou a je možné jej připravit na spousty způsobů, s tuňákem, s hermelínem, nivou (místo majonézy mám vyzkoušenou výbornou kombinaci na půl smíchaného pomazánkového másla a jogurtu, má to pak velmi podobnou konzistenci jako majonéza, chutná mi to více a rozhodně o dost zdravější), do takového salátu můžete nakrájet libovolné kombinace zeleniny co máte doma a pro chuť i nějaké to koření. Vyzkoušenou mám například Salátové či Italské koření (u směsí pozor na glutamát sodný). Abyste stále nejedl těstovinový salát, tak z dalších "studených" jídel mě napadá třeba tuňák v konzervě a k tomu zase celozrnné pečivo. Dělají se různé kombinace tuňáků v konzervě, na způsob italský, mexický a třeba sweet&sour. Výhoda je, že je to rychlé a pokud budete dobře vybírat najdete výrobky bez éček. Toto jsou jen moje rychlé nápady, budu rád, když sem další připíší zase svoje. Já se sem určitě vrátím a ještě nějaké další nápady přidám.

0
před 8 lety Rudolf

Ještě chci doplnit svůj předchozí příspěvěk. Nechápu jak jsem mohl zapomenout na svůj oblíbený kus kus (psáno také cous cous). Je to druh těstoviny v podobě malých kuliček vyráběný z tvrdé pšenice. Prodává se i celozrnný. Výhoda je, že jeho výroba je téměř instantní, stačí povařit v malém množství vody, která se všechna spotřebuje, může se přidat kousek másla. Ochutit se dá různým kořením a připravovat se dá na spousty způsobů, zde se opět fantazii meze nekladou. Výborný je se zeleninou a sýrem nebo tofu, skvěle chutná i na sladko třeba se sušenými švestkami, mandlemi, medem, banánem apod... Pro váš účel opět dobrá zpráva, že se dá jíst studený a stejně chutná výborně.

0
před 8 lety

Co s sebou k snídani ať jsem doma nebo v práci k snídani si dávám pečivo jednoznačně celozrnné a když se poštěstí tak pečivo z kukuřičné mouky, moc se sehnat nedá, ale mají ho v Bille, může být s máslem, džemem nebo s medem, dále místo salámu třeba sýr, list salátu, okurka, rajče, jako vydatná snídaně jsou koláče z celozrnný mouky s tvarohem, mákem, a podobně, bohužel opět se nedají moc sehnat, narazila jsem na ně v Jihlavě v obchodě zdravé výživy blízko náměstí, a cena taky super, vůbec to nebylo drahý, ze sladkostí mě napadá tyčinka z karobu, celozrnné hořické trubičky, nebo sušené ovoce (pozor na syřičitan)

0
před 8 lety Radek

Rudolf: děkuji za vyčerpávající informace, určitě se budu snažit něco ze zmíněného zahrnout do jídelníčku. Jak jste zmínil kus kus, tak ten jsem měl možnost dvakrát mít v menze a chutnalo to perfektně (nejspíš to záleží podle okořenění). Jinak mimo brigádu taky sportuji, takže potřebuji dostatek energie i v běžném provozu, takže to využiji i normálně.

0
před 8 lety Viero

Ještě dobrý jsou klasický sójový suky od Zory (jedna tyčinka za cca 6 kč), pak třeba nepražený neloupaný mandle (100 g za 17 kč). Jo a k snídani je dobrý se pořádně nažrat, nejlepší je určitě ovesná kaša - víc jak půl hrnku vloček, hrnek vody, nechat odstát, přidat skořicu, banán, jahody..., ohřívat dokud nebude mít kašovitou konzistenci, vyklopit na taléř, posypat semenama (slunečnicovýma, tykvovýma, lněnýma, sezamovýma...), osladit medem a nejlepší a nejzdravější snídaně na světě je na světě. ;) Spolehlivě dodá energii na další čtyři až pět hodin. Zapíjím to hrnkem kefíru (v tom žlutým papírovým obalu). Co ještě poradit, co tu ještě nikdo nezmínil? Určitě další druhy ořechů, jako je kešu nebo lískový (všecko nepražený neslazený nesolený), jinak už mě nic nenapadá.

0
před 8 lety Radek

sojový suky mám z těch regálů se sladkým nejradši :-), ale že by mě to nějak zasytilo se říct nedá, ale na kolo na doplnění energie si je občas dávám. S tou kašou dobrý nápad, ale budu realizovat až na kolejích na brigádě na nějaký vyvařování po ránu nemám čas.

0
před 8 lety Nikita

Jen na doplnění, dají se jíst i instantní polévky. Musí se koukat jen na glutaman, ale jsou už i bez něj. Občas si "vařím" instantní vločkovou kaši, myslím, prodávají ji ve dvou příchutích. Takže, chce to mít k dispozici horkou vodu, pak už není co řešit.

0
před 8 lety Pafka

Netradiční snídaně. Doporučuji. Ve zdravé výživě koupíme sladké kernotto (špalda).Do uvařené špaldy přidáme rozinky, med, ořechy, semínka a ovoce které máme po ruce nebo po chuti. Po ránu dobře zasytí a dodá energii na celé dopoledne

0
před 8 lety Marek

A co třeba chleba se sádlem a mladou cibulkou, chleba s tvarohem (či domácí tvarohovou pomazánkou) a plátky rajčat. Domácí škvarková pomazánka, plátky doma pečeného masa mezi chleby a pár rajčátek a paprik. Domácí bábovka a oslazená melta s mlíkem v termosce. Domácí rizoto a šunkafleky (dá se jíst i za studena). Domácí těstovinové saláty. Opravdu netuším co řešíte. Pokud nebudete mít doma ani chvíli času a zbytek síly na rychlou přípravu jídla, tak vás dříve zabije práce než nezdravá strava. Rozumně musíte přistupovat k životu celému, nejen ke stravě.

0
před 5 lety Jitka

A co si vyrobit těstovinový salát? Když si do něj dáte kvalitní majonézu bez konzervantů,tak to jistě zdravé výživě neodporuje.Je samozřejmě možné dát si místo majonézy bílý jogurt.

0
před 5 lety Jitka

Já občas koupím u místního řezníka domácí sekanou. Nekoupila bych jí v supermarketu, to je opravdu hnus. Namažu chleba hořčicí, mezi 2 krajíce dám sekanou a synovi to dávám do školy.Taky mu třeba udělám smaženku, na ní dám jen okurku (odvážnější mohou i cibuli) a zase mezi 2 chleby namazané hořčicí.

Nový příspěvek do diskuse

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 5 + 6


Přidat příspěvek