Zákazníci v Británii ukradli díky samoobslužným pokladnám zboží za 1,6 miliardy liber

Jsou samoobslužné pokladny v supermarketech dobrý nápad a jsou na ně zákazníci připraveni ?

potravina_scan.png

Samoobslužné pokladny se začínají objevovat i v naší zemi. Některé řetězce nabízejí možnost zákazníkům svůj nákup vlastními silami projet pokladnou, naskenovat položky a zaplatit. Zdá se to být dobrý nápad, který řetězci ušetří pracovní sílu a dává zákazníkovi alternativu k čekání ve frontě u klasické pokladny s obsluhou. Ale tento způsob platby sebou nese i logicky další možnost pro nepoctivce, jak si přilepšit na úkor obchodu.

Podle průzkumu v Anglii prý zmizí zboží za 1.6 miliardy liber každý rok právě díky samoobslužným pokladnám, které jsou tam více rozšířené než u nás. Nejčastěji odcizené položky jsou ovoce a zelenina a průměrná hodnota odcizeného zboží je 15 liber.

Jeden z pěti anglických zákazníků přiznává, že nějaké zboží odcizil a výsledky průzkumu ukazují, že lidé začnou zboží odcizovat pravidelně, jakmile si uvědomí, že jim to prochází. Většina z nich ale tvrdí, že poprvé to bylo proto, že nedokázali zboží načíst skenerem.

Takže supermarkety musí znovu investovat do průmyslové televize a více zaměstnanců ostrahy, kteří náhodně kontrolují nákupy s účtenkami. Lidé, kteří se proviní, většinou vnímají svůj čin jako "beze svědků", že o něm nikdo neví a nikomu ani neublíží. Ale náklady obchodník samozřejmě musí promítnout do svých cen, které jsou vyšší pro každého z nás. Smysl samoobslužných pokladen - tedy snížit počet zaměstnanců a ušetřit náklady se v Anglii nyní začíná ukazovat jako kontraproduktivní.

5 nejčastějších důvodů

Nejčastější důvody proč lidé odcizili nějaké zboží skrze samoobslužné pokladny:

  • 57% - vzdali skenování zboží, když se dlouho nechtělo načíst
  • 51% - menší pravděpodobnost, že budou přistiženi
  • 47% - přístroje jsou jednodušší na ošálení
  • 32% - neměli dostatek peněz
  • 6% - v momentu u pokladny si neuvědomil, že se položka nenačetla

Nejčastěji zcizené zboží

  • 67% - ovoce a zelenina
  • 41% - pečivo
  • 32% - oblečení
  • 26% - kosmetika

Zdroj: The Telegraph

Použili jste už někdy samoobslužnou pokladnu a jaké s ní máte zkušenosti vy ? 

Diskuse k článku

0
Obrázek uživatele Lucka
před 3 roky Lucka

Přijde mi to až k pousmání... sama jsem skrz samoobslužné pokladny nikdy nešla, vlastně ani přesně nevím, jak to tam u nich funguje, ale je mi docela jasné, jak by asi vypadalo číslo, kdyby se měly sečíst ukradené věci tady u nás, co vzali lidé, když zjistí, že jim to prochází... to by asi byly vyšší cifry=)

0
Obrázek uživatele Sunriska
před 3 roky Sunriska

Na první pohled vypadá, že krást pomocí samoobslužné poklady je jednoduché, ale mě se to moc nezdá...Když jsem párkrát šla kolem, zrovna v tomto okruhu byl vždy přítomen bezpečnostní pracovník. Navíc, kdyby člověk odešel bez oskenovaného kódu, prozradilo by ho pípání, stejně jako se to běžně stává u klasické pokladny..Nevím, jak to funguje u ovoce, zeleniny, pečiva a ostatního zboží, které je volně prodáváno, ale jistě to musí mít nějak ošetřené..
Jinak samozřejmě, kdo bude chtít, ukradne cokoliv odkudkoliv. Ale pokud by byly tyto pokladny tak prodělečné, tak by se jistě dřív zrušily, než aby se kvůli tomu zvyšovaly ceny potravin..

0
Obrázek uživatele Lucka
před 3 roky Lucka

Chápu správně, že tedy člověk je tam v podstatě sám sobě pokladním? Vím, že vypadám jako zaostalá trubka, ale tím, že velké markety u nás nemáme  a ani do nich nechodím, neznám tyhle pokladny, také si hlavně neumím představit, že by bylo tak snadné projít a přitom nezaplatit - stejně jako u klasických pokladen...

0
Obrázek uživatele Kloky
před 3 roky Kloky

Lucko, ano, zákazník si je sám sobě pokladním, naskenuje kódy, pečivo, ovoce i zeleninu, to pak dá na váhu, která "ověří", co naskenoval.
Já když už jednou za půl roku v supermarketu jsem, tak samoobslužku využiji. K těm krádežím - znám jednu, která podvádí při kupování ovoce, zeleniny a pečiva, já bych na to neměla žaludek. :/

0
Obrázek uživatele 6sense
před 3 roky 6sense

Já považuji samoobslužnou pokladnu za plus třeba tím, že si ovoce nebo zeleninu tam pokládam sám a neotluču si to, narozdíl od některých za pokladnama.
A kdo chce krást, tak si vždy nějakou cestu najde... jednou jsem třeba viděl jak si jedna pani přendavá vajíčka z podestýlkových do krabic klecových, které měli v akci.

0
Obrázek uživatele Martin Vozka
před 3 roky Martin Vozka

Zkoušel jsem samoobslužnou pokladnu asi 4x (1x IKEA, 3x TESCO), ale vždy byl nějaký problém. Nemám čas vychytávat mouchy pro nadnárodní společnosti. Vždy jsem nakonec šel k paní pokladní a už tam nechodím. Když je chyba u pokladny, řeší to paní pokladní. Nevidím důvod, proč bych měl pracovat pro nějakého nadnárodního zloděje. Pracuji jinde a v marketech jim nechávám peníze, tak ať se starají oni.

3
Obrázek uživatele alena.prchlikova@
před 3 roky alena.prchlikova@

Martine, to je přesně to, co já si také myslím. Dcera k těmto samoobslužným pokladnám chodí, když kupuje jenom pár věcí, jednou jsem to absolvovala s ní, a již nikdy více. Za námi stála ostraha, sledovali kam dáváme jednotlivé kousky zboží, jenom než našla na obrazovce jednotlivé druhy ovoce, pečiva, zeleniny... A pak se to zaseklo, kontrolor poradil, a jelo se dál. Ale určitě se neušetří čas, musel by se to člověk naučit, dělat častěji, aby mu to šlo bez problému. Ale proč vlastně? Stačí, když musím stále hledat jednotlivé zboží, protože mám pocit, že neustále mění, kde se co nachází. Když nemůžu nic najít, není koho se zeptat, nikdo vám neporadí a ještě za ně budu dělat jejich práci? Oni se nesnaží mi nakupování ulehčit, je to džungle, člověk aby byl neustále ve střehu. Já sama prodávám, má malý krámek, vyznám se v jednotlivých fíglech marketů. trochu tomu rozumím proč tak činí a jak to funguje. Já sázím na slušnost, vlídnost, poradím s různými stravovacími problémy, lidé si chtějí i jen tak popovídat, skoro všechny zákazníky znám, jsem tam již 27 let. Také proto vznikly mé stránky, než bych neustále psala a nosila recepty do práce, píšu je pro ně na stránky. Mladí více vaří, ale nevědí jak, chtějí po mně i obyčejné receptíky, neříkám, že tomu nějak moc rozumím, ale zatím žádné kritické ohlasy nepřišly. Myslím, že si každý může vybrat, je tam směs různým receptů. A tak jak píšete, já také pracuji jinde, tak ať se starají v marketech a můj nákup mi dobře spočítají, když už chtějí moje peníze za minimum snažení při prodeji zboží. Ještěže, tam chodím jenom občas, ony ani ceny nejsou žádná sláva, já když si spočítám svůj nákup u sebe a v marketu, vždy vyjdu lépe. A tak jsem ráda, že tam nemusím, když už jedu do města něco zařídit, kupuji jen potraviny, které neprodávám, a to není tak často. Ještě rada nakupujícím v marketu, už se mi několikrát stalo, že jsem kupovala vážené zboží, ale prodavačka namačkala jiný kód, lístek byl na jiný druh zboží. A je zajímavé, že vždy to bylo v můj neprospěch. Je třeba kontrolovat nejenom konečnou účtenku, ale i jednotlivé vážené zboží.

1
Obrázek uživatele sharunka03
před 3 roky sharunka03

Já jsem byla párkrát a mám radši pokladnu, kde mi to vše udělá člověk. Jinak u té samoobslužné musím pořád někde něco mačkat, teď než to najdu. Naposledy mě tam úplně na maximum dostalo to, že jsme měli s sebou svoje tašky a já myslela, že to dám do toho odkládacího prostoru a budu tam odkládat. Ne, muselo to hned houkat a hlásit, že se to musí dát pryč, takže jsme nakonec dělali zbytečně dva kroky, bohužel jsme toho měli tenkrát hodně. Takže, jsme nejdřív samostatně odložili do toho prostoru věci, teď se nám to tam nemohlo vejít,počkat, až se to vše namarkuje a teprve po zaplacení tu hromadu věcí jsme mohli dát do těch našich tašek, co jsme měli ve vozíku, no trapárna, nesnáším to. Kolikrát tam, pozoruju i jiný lidi, jak se tam s tím trápí nebo každou chvíli musí volat obsluhu, no kdo tohle vymyslel? A už jsem zjistila, že tam asi jim zřejmě moc lidí nechodí, tak u pokladem stojí někdo a kouká kdo kolik čeho má v košíku a náhání tam lidi, jako ovce, taky na mě takhle jednou a já si stejně šla na klasickou pokladnu. Nemůže mě přece někdo nutit, co já nechci, že? Taky tím podpořím toho člověka, že si vážím jeho práce,jedna pokladna - 1 člověk, 4 - 8 samoobslužných pokladen - 1 - 2 lidí. 

0
Obrázek uživatele Martin Vozka
před 3 roky Martin Vozka

přesně, je to i o vážení si práce...

0
Obrázek uživatele Danah
před 3 roky Danah

Mě se tyhle samoobslužné pokladny nelíbí, protože pokladna vám schramstne bankovky z ruky strašně rychle :-))) Pokaždé se mi při skenování něco kouslo a musela jsem volat službu- pomohli mi odkódovat položku. Naštěstí v supermarketu dělám nákup jen párkrát do roka, takže tento druh technického pokroku opravdu nepotřebuji. 

0
před 3 roky yinloveyang

Je pravda, že ten, kdo nechodí často na ty samooblužky, tak tomu se s tím pracuje hůře.  Ale já si na samooblužnou pokladnu nemůžu moc stěžovat. Nejdřív jsem dělala brigádu jako pokladní v Tescu a tam jsem nikdy moc problémy se samooblužnou pokladnou neměla, když jsem si potom kupovala zboží. Nyní to stejně dělám v Albertu a ačkoli se pokladna někdy sekne, tak je to výjimka. A ano, samooblužné pokladny jsou více hlídány než ty obyčejné.
A jinak pane Martin, většina pracujících v hypermarketech/supermarketech si práce váží, ale věřte mi, slyšet 6 a i klidně 12 hodin neustálé pípání a dělat pořád to samé klidně i co minutu nebo dvě minuty (hodně nákupů je kolem 200,-Kč - 500,- Kč, tak hodně lidi šetří) a hodněkrát se platí i za 90 Kč 1000,- bankovkou a vy víte, že nejsou v trezoru u nás bankovky (100,- či 200,-), tak potom vracejte z takové 2000,- bankovky pořád dokola. Jednou slečna volala paní nadřízené o bankovky, ale ta nepřišla a tak slečna musela vracet v drobných a když i ty došly, tak prostě zavřela pokladnu a odešla na obchod. Tak to u nás také chodilo/chodí. A říkáme, ať s tím něco dělají. A stejně to jde k lepšímu jen velice těžce, potom samooblužky jsou skvělá věc, ta Vám to prostě rozmění (protože takto to často vypadá), mnohokrát slyším, že zákazník chce rozměnit, protože bankomat mu nedal menší. Je jasné, že se za výběr platí (já jsem u Fio a tam se za 10 výběrů za měsíc neplatí), ale hypermarkety také za drobné platí, takže se snaží šetřit, jak to nejvíc jde. Neházejte na lidi v supermarketech/hypermarketech špínu, my musíme u té práce také myslet, protože jakékoli manko (aspoň v Albertu) si platíme ze svého.

0
Obrázek uživatele haninka
před 3 roky haninka

Na samoobslužné pokladny jsem si poměrně rychle zvykla a pokud je ta možnost tak si raději zboží namarkuji sama. Nemám ráda, když mi některé pokladní přehrabují např. pečivo, aby prozkoumaly, kolik kousků v něm vlastně je a jaké. 

2
Obrázek uživatele Jiritek
před 3 roky Jiritek

Podle mě Samoobslužné pokladny není dobrý nápad !!!!

Protože když se na to podíváte z dlouhodobého hlediska,nakonec bodou v supermarketech jen tyto samoobslužné (vylepšené,pod CCTV, aby se nekradlo) pokladny.

A všechen prodávající personál bude vyhozen, za nadbytečnost.Což zvýší nezaměstnanost.a tak dále s tím související.(a že jich je všude,prodavač/ka, je to spousta lidí)

Radší si počkám ve frontě,prohodím nějaké to slovo s člověkem za pokladnou/ve frontě,a tím jim vlastně chráním jejich práci.!!

Text příspěvku

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 5 + 9


Přidat příspěvek