Test - tuky na pečení

Tápete každý rok při výběru tuků na vánoční pečení? Nyní už budete vědět, po kterém sáhnout…

Dollarphotoclub_82536808 – kopie.jpg


Tuky a výživa

Tuky hrají ve výživě i v kuchyni velice důležitou roli. Považují se za nejbohatší zdroj energie, jsou nezbytné pro vstřebávání v tuku rozpustných vitaminů (A, D, E, K) a pokrmy se díky nim stávají chutnější a lahodnější. Z chemického hlediska jsou tuky složeny vždy z glycerolu a příslušných mastných kyselin. A právě zastoupení mastných kyselin určuje zařazení mezi „dobré“ či „špatné“ tuky.


Mastné kyseliny – jak se v nich vyznat?

Nasycené MK (SAFA) - jednoduché řetězce bez dvojné vazby - jako od slova „nasytit“. Pro nás nejznámějšími představiteli jsou sádlo nebo máslo, ale patří sem i kokosový, palmový nebo palmojádrový tuk, které nasycených mastných kyselin obsahují nejvíce. Naopak nenasycené MK - s jednou (MUFA) nebo více dvojnými vazbami (PUFA) jsou rostlinného původu s výjimkou rybího tuku. Určitě znáte v současnosti stále zmiňované omega 3 a omega 6, důležité pro srdce a cévy, ale také i pro mozek.

Poslední zmiňované MUFA a PUFA by měly v našem jídelníčku převažovat. Poznáme je už podle konzistence – jedná se o kapalné oleje (slunečnicový, řepkový, lněný,…) Vhodné jsou i proto, že jakýkoli živočišný tuk (olej) vždy obsahuje i cholesterol, a to včetně ryb!

SAFA/MUFA/PUFA neurčují jen dopad tuků na lidské zdraví, ale i vhodnost ke kulinářským úpravám – čím více SAFA tuk obsahuje, tím lépe snáší vysoké teploty a nepřepaluje se. Čím více má PUFA, tím větší šanci máte, že při smažení si sami vyrobíte nebezpečné TRANS mastné kyseliny.


Obávané transmastné kyseliny

Považují se za jeden z rizikových faktorů rozvoje kardiovaskulárních chorob. V tuku se objevují buď přirozeně – např. v mléčném. Ale tam vzhledem k typu a obsahu dalších látek nám nevadí. Problém jsou uměle vytvořené. Jejich vznik souvisí se ztužováním tuků neboli se snahou o získání tuhé konzistence olejů. Jejich tolerovaný denní příjem by měl být méně než 1% z celkového příjmu energie. Nicméně těžko se našeho příjmu transmastných kyselin dopátráme. Podle zákona se jejich obsah na obalech potravin již nesmí uvádět.


Tuky na pečení – jaké jsou nejlepší z pohledu kvality?

Na trhu je výběr z celé řady rostlinných tuků na pečení. Kromě zastoupení mastných kyselin je také důležité věnovat pozornost třeba i přídatným látkám. Při výrobě se často používá celá řada emulgátorů pro dosažení vhodné konzistence. A nejen ty! V některých dokonce nalezneme umělá aromata a konzervační látky jako kyselinu sorbovou (E200) a sorban draselný (E202). Nicméně ve ztužených rostlinných tucích můžeme nalézt i pozitivní přídatné látky ve formě vitamínů A, D, E nebo omega 3 mastných kyselin.


Výsledek našeho porovnání výrobků si můžete prohlédnout níže.

Hodnocení probíhalo na základě kritérií občanského sdružení Zdravá potravina, z.s. Díváme se na obsah přídatných látek, aromat a přítomnost palmového tuku. Mimo jiné také sledujeme zemi výroby daného produktu.

Do hodnocení jsme zařadili celkem 12 tuků na pečení. Pouze 3 mají nárok na udělení loga kvality „Čteme etikety za vás“. Jedná se o 100% tuky bez jakýkoliv éček. Pro porovnání jsme zařadili i bio margarín, který ztrácí nárok na logo o jeden bodík z důvodu obsahu palmového tuku.


Pořadí testovaných výrobků:

1. Omega 100% rostlinný tuk – BELUŠA FOODS, s.r.o.

92280.jpg


2. Omega 100% rostlinný tuk na polevy – BELUŠA FOODS, s.r.o.

92295.jpg


3. Lando 100%

92352.jpg


4. Alsan-Bio margarín

92393.jpg


5. Ceres soft – BELUŠA FOODS, s.r.o.

92354.jpg


6. Hera

87783_600-bxew4L.jpg


7. Hera - máslová příchuť

92268.jpg


8. Rostlinný tuk na pečení - Penny

92346.jpg


9. Margarín se sníženým obsahem tuku - Tesco

92289.jpg


10. Stella extra

92283.jpg


11. Stella cukrářská – BELUŠA FOODS, s.r.o.

92286.jpg


12. Rostlinný roztíratelný tuk na pečení - Basic

92361.jpg

Diskuse k článku

1
Obrázek uživatele radim
před 2 roky radim

Pouze 3 mají nárok na udělení loga kvality „Čteme etikety za vás“. 
A loga kvality „od Radima“ získává....... Máslo, které se v testu neobjevilo. Ideálně nějaké od volně pasoucího se živočicha na louce :)

0
Obrázek uživatele karča
před 2 roky karča

Souhlasím s Radimem. Jedině MÁSLO!!!

0
Obrázek uživatele sharunka03
před 2 roky sharunka03

Taky jsem pro máslo a sádlo :-)

1
před 2 roky PJ1986

1. místo získává palmový sajrajt? díky nechci

0
před 2 roky Pepa

Bio margarin ztrácí bodík za obsah palmového tuku?!  Skoro všechny v testu zmiňované tuky obsahují z větší či menší části palmový tuk, některé jsou pouze palmový tuk, jako třeba vítěz testu. Jinak by vlastně nemohli mít ty parametry pro pečení jaké mají, Pečivo je po nich krásně křupavé, nepřepalují se a neprskají. Kdyby to nebyla palma, byly by to ztužené oleje s TFA a to jsou přece ty zlé tuky. Palmový tuk má vyšší obsah SAFA a jak píše autor, SAFA jsou pro tepelnou úpravu nejlepší. Sádlo fajn, vydrží teploty, ale při smažení se oxidací a zahříváním mění struktura a vazby cholesterolu a ten je pak ještě škodlivější a snáze se usazuje v cévách,  než když si ho namažete na chleba. Máslo má skvělou chuť, ale nevydrží teploty pokud není přepuštěné. No aby se v tom čuník orientoval. Hlavně více PR článků.

0
před 2 roky KatkaV.

Velké zklamání z výsledku testu. První místo získal výrobek z palmového tuku :-( 

0
Obrázek uživatele ZdraváPotravina.cz
před 2 roky ZdraváPotravina.cz

Bohužel, všechny tuky na pečení obsahují palmový tuk. Proto stěžejní v hodnocení jsou přídatné látky - "éčka" - zejména konzervanty, které jsou přítomny v posledních výrobcích. 
Delší dobu již zohledňujeme v našem hodnocení obsah palmového tuku, za který všechny potraviny bez výjimky ztrácejí 2 body. 
Viz tabulka podrobného hodnocení:
http://www.zdravapotravina.cz/ztuzeny-tuk/omega-100-rostlinny-tuk-belusa-foods-s-r-o

I přes to je celkové skóre u tohoto produktu nejvyšší právě díky tomu, že neobsahuje žádnou zbytečnou chemii.

0
Obrázek uživatele alena.prchlikova@
před 2 roky alena.prchlikova@

Souhlasím, že vítěz neobsahuje chemii, ale není vhodný na pečení. Jen několik málo druhů se s ním dá upéct. Byla jsem zvědavá po přečtení nadpisu, jaké rady, které se týkají tuků na pečení, nám nabídnete. Ale tady z té nabídky je opět v popředí Hera a to rozhodně není chuťově dobrý tuk. Já peču výhradně z másla a protože několik konzumentů mého pečiva má trochu zvýšený cholesterol, zkusila bych nějakou alternativu. Ale Heru tedy rozhodně ne, Lando i Ceres jsou spíše na smažení, bio margarín je hodně drahý.Poradíte mi nějaký lepší rostlinný tuk, který by dal použít na vánoční pečení?

0
před 2 roky PJ1986

Alena: on na hladinu cholesterolu v krvi má vliv snad větší spotřeba cukrů jak samotného cholesterolu. Tělo si ho zvládne vytvářet samo.

0
Obrázek uživatele alena.prchlikova@
před 2 roky alena.prchlikova@

Tělo cholesterol vytváří, u někoho více než je třeba, pak se ho snaží snížit menší konzumací živočišných produktů. Já nevím, jak to je, já ho mám málo, škodlivého nemám ani do 1 mmoll a to prý také není dobře. 

0
Obrázek uživatele radim
před 2 roky radim

Ano tělo si většinu vytváří samo. Otazkou je proč to tak dělá. Ale jezením másla to určitě není.

0
před 11 měsíci karel Učík

Dobrý večer, chtěl bych se zaptat na názor na STellu extra.
Sice primárně na pečení, ale nám vyhovuje nejlíp i na smažení.
Co myslíte - lze užít?
Díky
Karel - Olomouc

Text příspěvku

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 8 - 2


Přidat příspěvek