Stinná stránka 'free' potravin

Co bychom měli vědět o přísadách, kterými se nahrazují nechtěné ingredience v potravinách ?

Autor: Peta

"Free" potraviny, ať už bez obsahu cukru, tuku nebo lepku se rychle stávají trendovou záležitostí, bez ohledu na alergie nebo intolerance.

Popularita těchto výrobků, které jsou chutnější a dostupnější než kdy předtím, je poháněna spotřebiteli orientujícími se na zdraví, říkají výzkumné společnosti. Tito takzvaní vyhýbači jsou ovlivňováni "haló efektem" nebo představou, že výrobek je pro vás lepší, protože neobsahuje problémovou ingredienci nebo živinu, říká Andy Bellatti, odborník na výživu žijící v Seattlu a autor blogu Small Bites.

V roce 2010 bylo na území Spojených států a západní Evropy uvedeno na trh skoro 3.000 nových výrobků s nápisem "vhodný pro" nebo "bez obsahu", zjistila společnost zkoumající trh Leatherhead.
Výrobky, které nesou označení "neobsahuje lepek" nebo "neobsahuje mléko", vykazují velký nárůst. Ale tyto "free" potraviny nejsou vždy tou nejlepší volbou. Například sušenka bez obsahu tuku je z větší části bílá mouka a cukr a nemá žádnou výživovou hodnotu, říká Bellatti. Na druhou stranu avokádo je plné tuku a je mnohem zdravější než nějaká energy tyčinka bez tuku.

Výrobky bez cukru mohou zase obsahovat znepokojivé přísady, jako jsou vedlejší produkty geneticky modifikované kukuřice, umělá barviva a sladidla, říká Bellatti. Cesta ke zdraví vede přes opravdové, nezpracované suroviny, ne přes uměle vyrobené potraviny bez obsahu nežádoucí složky, říká.

Zde je návod, jak z nabídky "free" potravin chytře vybírat:

Bez lepku


Co to znamená: Není to jako u výrobků bez cukru nebo tuku, bezlepkové výrobky jsou nutností pro lidi trpící intolerancí na lepek nebo celiakií, poruchou zažívání, kterou spouští konzumace lepku. Jako bezlepkové mohou být podle FDA (Správa potravin a léčiv) považovány potraviny neobsahující určité druhy obili, jako např. pšenici, žito, ječmen, špaldu, kamut, tritikále a jiné obilniny vzniklé křížením.

Běžné náhrady: Výrobky často využívají kombinaci bezlepkových mouk, jako je cizrnová, rýžová, ovesná nebo pohanková mouka. Hodně bezlepkových výrobků obsahuje různá pojiva, jako je xantanová guma, karob nebo guarová guma, říká Bellatti.

Pozor na: Škroby. Bramborový škrob, tapiokový škrob a rýžový škrob, které se používají při výrobě téměř všech bezlepkových výrobků, patří do potravin, které zvyšují krevní cukr mnohem více než celá zrna, říká William Davis, preventivní kardiolog v Milwaukee. Toto spouští inzulínovou rezistenci a ukládání tuků v břišní oblasti a může vést k srdečním chorobám, šedému zákalu, artritidě a hypertenzi. Konzumace bezlepkových (vyráběných) potravin je jen o něco lepší než konzumace želé bonbónů, uvedl Davis, autor knihy "Wheat Belly". Také se musíme dívat na bezlepkové náhražky, radí Bellatti. Bezlepkové jídlo může obsahovat mastné trans-kyseliny nebo mít nízký obsah vlákniny a minerálů, říká.
Na etiketě: Hledejte ingredience jako mleté mandle a jiné mleté ořechy, kokosová moučka, mleté lněné semínko a příležitostně jiné mouky, které nezvyšují krevní cukr tak prudce nebo nespouští jiný fenomén, říká Davis. Bellatti navrhuje zařadit obilniny jako hnědá rýže, bezlepkový oves a falešné obilniny jako je quinoa, amaranth, pohanka nebo proso. Vybírejte nejlépe celé a minimálně zpracované přirozeně bezlepkové potraviny jako ovoce, zeleninu, fazole, luštěniny, ořechy a semínka.

Bez cukru


Co to znamená: Podle FDA se jedná o výrobek, který obsahuje méně než 0,5 gramu cukru na porci. Ale i výrobek bez cukru může být plný kalorií a sacharidů, říká registrovaná dietoložka Hope Warshaw, odbornice na cukrovku. Ve skutečnosti musí firma uveřejnit, pokud výrobek bez cukru není nízkokalorický.

Běžné náhrady: Firmy docílí výrobku bez cukru použitím umělých sladidel (aspartam, acesulfam draselný, sukralóza) nebo cukerných alkoholů (sorbitol, maltitol). V průměru mají cukerné alkoholy vyskytující se ve zmrzlinách, sušenkách, pudincích, bonbónech a žvýkačkách polovinu kalorií co cukr nebo jiné sacharidy.

Pozor na: Většina potravin, které obsahují umělá sladidla, jsou značně upravovány a poskytují velmi málo živin, říká Bellatti. Lidé, kteří pravidelně konzumují umělá sladidla, nemohou najít ovoce, které "zažene chuť na sladké", protože jejich chuťové buňky byly vycvičeny k tomu, že berou sladkost aspartamu jako standard. Sloučeniny stokrát sladší než cukr otupují naše chuťové pohárky a my vyžadujeme příchutě, kterým se příroda nemůže rovnat, říká Bellatti. Mějte také na paměti, že nízko sacharidové výrobky obsahují cukerné alkoholy (jako maltitol a sorbitol), které mohou způsobit gastrointestinální poruchy, přidává Bellatti.

Na etiketě: Výrobky bez cukru často obsahují geneticky modifikované suroviny, bílou mouku, nezdravé a ztužené tuky, potravinářská barviva a chemické konzervanty.

Bez tuku


Co to znamená: Výrobek obsahuje méně než 0,5 gramů tuku na porci, ale velikost porce definuje sám výrobce.
Běžné náhrady: Tuk je obyčejně nahrazován polysacharidy jako maltodextrin, modifikovaný kukuřičný škrob nebo tapiokový škrob, které se štěpí na cukry, říká William Lassek, spoluautor knihy "Why Women Need Fat". Škrob je často chemicky modifikovaný, aby bylo jednodušší ho vstřebat. Aby výrobek působil jako že tuk obsahuje, mohou firmy použít jiné druhy polysacharidů, např. pektin (z citrusového ovoce), karagenan (z mořských řas) a guarová guma (ze semen rostliny Cyamopsis tetragonolobu), říká Lassek.

Pozor na: Výrobky bez tuku mají obyčejně méně kalorií než ty poctivé, ale mají stejný nebo vyšší podíl sacharidů, říká Lassek, odborný asistent na Oddělení epidemiologie na Graduate School of Public Health at the University of Pittsburgh. Existuje malá, ne-li žádná evidence dokazující, že přechod na výrobky bez tuku má za následek snížení váhy nebo lepší zdraví. Lidé, kteří jedí výrobky bez tuku, budou s větší pravděpodobností dohánět ušetřené kalorie tím, že budou jíst více tohoto nebo i jiného jídla, protože lidské tělo ví dobře, co potřebuje a vyžaduje příjem kalorií na stejné úrovni, říká Lassek. Dobrota bez tuku? To je čistý cukr.

Na etiketě: Hledejte zdravé tuky, jako omega-3 mastné kyseliny nebo mono-nenasycené mastné kyseliny, které najdeme v olivách, vlašských a pekanových ořechách, mandlích a avokádu. Mnoho živin, jako třeba vitamín A, D, E a K, jsou rozpustné v tucích, což znamená, že musí být konzumovány s tukem, aby je tělo absorbovalo. Navíc zdravý tuk poskytuje pocit plnosti, říká Bellatti. To je důvod, proč 150 kalorií z mandlí (které obsahují bílkoviny, vlákninu a tuk) je prospěšnějších než 150 kalorií z preclíků (které obsahují velmi málo, ne-li žádné z uvedených vlastností), říká.

Bez mléka a bez laktózy


Co to znamená: FDA zatím nedefinovala výrobky bez mléka nebo laktózy. Všeobecně, výrobky bez mléka by neměly obsahovat kravské mléko, zatímco u výrobků bez laktózy je laktóza nebo mléčný cukr odstraněn.
Běžné náhrady: Podle firmy zkoumající trh Mintel zaznamenávají v této oblasti růst mandlových, konopných a kokosových výrobků. Běžně je používáno také sójové, ovčí a rýžové mléko.

Pozor na: Lidé s alergií na mléko jsou alergičtí na mléčnou bílkovinu, která je přítomna i po odstranění laktózy. Také si dávejte pozor na přidané cukry. Dokonce varianty bez příchutě mohou obsahovat až 6 gramů – lžičku a půl přidaného cukru, říká Bellaty, který doporučuje neslazené varianty.

Na etiketě: Pokud výrobek osahuje mléko, smetanu, máslo, kondenzované nebo sušené mléko, mléčné složky, margarín, syrovátku nebo tvaroh, bude výrobek pravděpodobně obsahovat laktózu.


31%: Procentní růst prodeje "free" výrobků na trhu od roku 2008 do roku 2010. Prodeje v roce 2008 byly $210.6 miliónů a v roce 2010 $276.4 milionů, uvedla firma Mintel zabývající se zkoumáním trhu.

Zdroj: www.chicagotribune.com

Diskuse k článku

0
Obrázek uživatele Mirek
před 5 lety Mirek

Moc pěkný článek, ukazuje mimo jiné narůstající zájem lidí o svoje zdraví, ale také dokazuje, jakou moc má reklama. Lidé však nemají dostatek informací a neumí se proto správně rozhodnout, snad jim i tento příspěvek pomůže přiblížit se pravdivé skutečnosti. Uznávám jedinou "Free" potravinu - "bez umělých barviv sladidel, konzervantů a dalších umělých chemických přísad". Ostatní "Free" potraviny nemají opodstatnění, pokud např.nechci přijímat tuk, tak si vyberu potravinu, kde je tuku minimum , proč hledat tučnou potravinu bez tuku ? Zdravý člověk "Free" potravinu nepotřebuje a nemocný potřebuje změnit své životní návyky ... Free potravina je opět jen důkazem samolibosti druhu Homo sapiens, který chce dokazovat přírodě, že je mnohem schopnější a moudřejší ... Človíčku, pokud něco chceš zlepšovat, začni sám u sebe ...

0
Obrázek uživatele Danah
před 5 lety Danah

Mirku, máš pravdu. Na co člověk sáhne, to ve jménu zisku pokazí. Zajímalo by mne, co je to "rýžové mléko": to zametli balírnu rýže a ten prach rozpustili ve vodě za standardních podmínek- teplotě, tlaku, rosném bodu? :-)))

0
Obrázek uživatele Jana H.
před 5 lety Jana H.

znám lidi, kteří nakoupí hromadu "zdravých" jogurtů bez tuku a poté to zají light klobáskou a jsou spokojeni, cože to pro svoje zdraví dělají :-)

0
Obrázek uživatele Lucka
před 5 lety Lucka

Takoví jsou nejlepší, řeší, jestli koupí dobré plnotučné mléko nebo odtučněné - bílou obarvenou vodu bez tuku a bojí se každého % tuku navíc, ale tuku z párečků nebo klobásek strach nemají.

0
před 5 lety Dita

Jana: to mi připomíná jednu babičku v obchodě s vnučkou, vnučka opravdu váleček, babička se dívala na jogurt a docela pěknou dobu řešila kolik že tuku je v tom jogurtu, při pohledu do jejího košíku jsem nechápala, ty laciné limonády plné cukru, sytě obarvené se sladidly tomu nasadily korunu.

0
před 5 lety michal

Jo jo, je to smutné, kolik lidi dokáží vyvinout úsilí na poli zdravé výživy, ale ani trošku se nenamáhají zjistit si podstatné informace. Pak se stává, že lidé snažící shodit kila chodí do fotcenter, kde se zboří anaerobní námahou 45 minut a pak si dají dortík, protože přece tolik makali. Ve skutečnosti ale spálili pouze všechen krevní cukr, který potřebují doplnit. Ten vyplaví insulin, kterýžto má anabolický efekt a zaručí že všechen tuk pozřený v dortíku nebo jakkoli jinak se uloží do zásob. To je pak překvapení, že po měsíci intenzivních návštěv Zoomba kursů nevypadáte jako lektoři, ale jako bečky sádla. A je to jenom tím, že jste líní si zjistit základní informace o tom, jak funguje metabolismus a spalování tuků v těle.

0
před 5 lety Angelika

Dobrý den zdravím všechny příznivce dobrého jídla jsem tady nováček jsem moc moc ráda ,že jsem našla tyhlety stránky o potravinách a už mám konečně otevřené oči.Angelika

0
před 5 lety Jirka

Dobrý den, rád se zapojím se svou "troškou do mlýna"! Bohužel musím smutně konstatovat,že diskutující zde mají pravdu. Ale jak je s diskuze patrno moc lidí se o zdravou stravu nestará, dokud jim vše jakříkajíc vychází. Když již příjdou varovné signály těla je někdy už pozdě - okupují pak lékarny,shánějí kde co a experimentují od různých nesmyslných diet počínaje až po drahé farmaceutické "šity" konče. Sám jsem dlouhá léta doslova takto "žil", dá-li se to tak napsat,ale před pár měsíci se vše změnilo a já poznal skupinu báječných lidí u kterých slova zdraví,příroda nejsou jen otřepané fráze.Leččemu jsem se rád přiučil a neustále se učím a zdokonaluji,abych mohl pomáhat všem těm kdo o to skutečně stojí!V žádném případě tady nechci dělat lacinou reklamu této "super" skupině,nicméně každý průměrně vzdělaný člověk na to lehce příjde sám.Malá nápověda-znáte nějaké jídlo kde je přímo na obalu napsáno ZDRAVÉ JÍDLO já ano!Bohužel mám i smutnou zkušenost s celiatiky a s jejich těžkým údělem "hledačů správné stravy" i toto jsem ve své rodině zdárně vyřešil.Takže vše lze,ale nejprve si člověk musí urovnat ve své hlavičče proirity a především opravdu chtít něco změnit!!!

0
před 5 lety Slávka

Nazdárek,pěkná a slušná debata,to se mi líbí.Jdu s troškou do mlýna.Začínám s pravidelným užíváním několika druhů léků a překvapuje mne,jak se mám léčit barevnými pilulkami plnými éček. Co vy na to?

0
před 5 lety Dita

A proč začínáte, to podle doktora? nebo Vás opravdu něco trápí. Každopádně je dobře, že se nad tím zamýšlíte, zda je zobání tabletek opravdu nutné a nebo se tím dá bojovat jinak. A s čím se léčíte? Nejvíce mě, ale udivuje co stejně všechno ten organismus snese než ho úplně dohuntujeme. A překvapuje mě, kolik sr... dávaj do pilulek určeným pro těhotné, to si tak ženy papají umělou kyselinu listovou, místo toho aby si snědli nějaké zelené listy, pilulky jsou navíc vlastně obohaceny sladidly a hnusy barvivy a je to vlastně pohodlné. joóo tak proto to zobají místo salátu.

0
před 5 lety Dita

No a bude tam tvrdé y, už zase, chjo, ženy snědly

0
Obrázek uživatele Danah
před 5 lety Danah

Slávko, budeš se léčit a léčit- a o to přece jde: pacient nesmí zmizet! Může umřít, to je přípustné, ale nemá se uzdravit: to není účel hry. :-)

0
Obrázek uživatele mrkvicka
před 5 lety mrkvicka

Jé mandle! Když sním skoro celý sáček mandlí, namočených cca 4-6 hodin ve vodě, připadám si opravdu nacpaná. Doporučuji, aspoň ke svačině!

0
Obrázek uživatele kvekra@
před 5 lety kvekra@

Jsem tady poprvé a toto téma velmi sleduji. Fandím vám proto, že děláte něco pro zdraví obyčejných lidí.

0
před 5 lety Pavla

Blázen kdo jí bezlepkové potraviny když nemusí.

0
Obrázek uživatele Lucka
před 5 lety Lucka

Pavla: proč myslíte blázen? Já třeba lepek můžu, ale ráda si občas dám místo pšeničných těstovin kukuřičné, nebo jinou volbu bez lepku, myslím, že když občas nahradí člověk něco bezlepkovou potravinou, není to nic proti ničemu a svému zdraví neuškodí, spíše naopak.

0
před 5 lety Zuzka

Nechápu proč,by měli být lidi,kteří nemají bezlepkovou dietu,blázni já sama tuto dietu mám a mé dcery ne,(mé dospělé dcery,které se mnou nežijí)a když přijedou na návštěvu,nevařím jinou než bezlepkovou stravu,říkají že jedou k mamince na zdravou stravu,vždy jim všechno chutná a mají rády i můj bezlepkový chléb a myslím si že rozhodně nejsou blázni!!!!

Text příspěvku

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 3 + 5


Přidat příspěvek