Olympijské hry sponzorovány nezdravým jídlem

Sport a fast food? Kombinace, která ve světě marketingu velmi dobře funguje.

Kdyby na Zem přiletěli mimozemšťané, zřejmě by je překvapilo hodně věcí. Vysoko na seznamu světových zvláštností by byli disciplinovaní atleti – ztělesnění zdraví – prodávající nezdravé pochoutky a limonády fanouškům, jejichž životospráva je už tak příčinou toho, že jsou tlustější a nemocnější než kdy před tím.

A tak nám hvězda basketballu Kobe Bryant prodává Coca-Colu, quarterback Robert Griffin III nám nabízí Subway sendviče a jamajský sprinter Usain Bolt – nejrychlejší muž na světě – schvaluje rychlé občerstvení z McDonald’s. Zdá se, že potravinářské společnosti a sportovní diváci k sobě patří jako hranolky a kečup.


Špatné poselství


Samozřejmě, že sponzoři např. olympijských her nemohou přebírat zodpovědnost za chatrné zdraví lidí, ale jejich spojení s hrami přináší špatné poselství.


V kontextu epidemie obezity je absurdní, že organizátoři olympijských her chtějí být spojováni s fast foodem, limonádami, čokoládou a alkoholem. Stínová ministryně pro veřejné zdraví Diane Abbott je také kritická: “Myslím, že je velmi zarážející, že McDonalds’s, Coca-Cola, Cadbury’s a Heineken jsou hlavními sponzory z oblasti potravinářství. Tyto výrobky jsou dobré jako požitek jednou za čas, ale sponzorství olympijských her jim dovoluje propagovat značku a dostat se tak do každodenních jídelníčků lidí. ”


Vliv na děti


Nejvíce znepokojivý je vliv na naše děti. A je od sportovců naivní a neznalé, že za obezitu obviňují jen nedostatek fyzické aktivity. Samozřejmě, že je pravidelný pohyb prospěšný, ale není to řešení v boji s obezitou. Člověk by musel běžet pět hodin, aby spálil kalorie z jedné čokoládové tyčinky, pytlíku brambůrků, burgeru a hranolků, to vše spláchnuté limonádou. Sám držitel zlaté medaile v plavání Duncan Goodhew na toto téma řekl, že když trénoval na olympiádu v Moskvě v roce 1980, vyhýbal se všem zpracovaným potravinám a už tenkrát si byl vědom, že cukr je pro tělo špatný a ovlivnil by jeho výkon.
Je na čase zavést některé regulace. Zákaz sponzorování velkých sportovních událostí takovými firmami jako je McDonald’s a Coca-cola nebo zákaz celebritám, aby prodávali dětem nezdravé jídlo a nápoje, by byl dobrým startem.
Na olympijské hry by nemělo být pamatováno pro to, že byl při této příležitosti otevřen největší McDonald’s na světě, který byl postaven uvnitř Olympijského parku.


Vyjádření Mezinárodního olympijského výboru (IOC)


“IOC vstupuje do spolupráce pouze s organizacemi, o kterých se domnívá, že fungují v souladu s hodnotami Olympijského hnutí. Před započetím nebo prodloužením jakékoliv spolupráce jsme v zájmu všech akcionářů v Olympijském hnutí povinni zvážit partnerství velmi pečlivě, zvláště když začínáme dlouhodobou spolupráci. Jsme hrdí na to, že spolupracujeme jak s Coca-Colou, tak s McDonaldem, se kterými máme uzavřené dlouhodobé dohody do roku 2020.”
“Coca-cola je partnerem olympijských her od roku 1928 a má výjimečnou tradici v podporování Olympijského hnutí, olympijských her a aktivního zdravého životního stylu miliardy spotřebitelů. V dnešní době sponzoruje Coca-Cola více než 250 vzdělávacích programů zaměřených na fyzickou aktivitu a vzdělání v oboru výživy ve více než 100 zemích a je zavázána sponzorovat tyto programy do konce roku 2015.”

“Pro olympijské hry v Londýně 2012 se společnost Coca-Cola zaměřila na využívání svého partnerství s olympijskými hrami, aby zdůraznila aktivní zdravý život. V Londýně Coca-Cola nabídne rozmanitost a volbu a poskytne srozumitelné informace o svých výrobcích, aby se mohli spotřebitelé rozhodnout, co je pro ně nejvhodnější. V nabídce bude nejširší škála nápojů, jakou kdy na olympijských hrách nabídli, včetně perlivých a neperlivých, nízko nebo nekalorických nápojů, džusů, smoothies a vody.”

“McDonald’s podporuje Olympijské hnutí jako sponzor od roku 1976 a začátkem loňského roku jsme podepsali prodloužení naší celosvětové spolupráce do roku 2020. McDonald’s nabízí rozmanité menu s širokými možnostmi kvalitních jídel ve svých restauracích na olympijských hrách. Společnost je zavázána podporovat aktivní životní styl a zavádí programy o výživě a aktivním životním stylu po celém světě.”

“Ve Velké Británii také McDonald’s uvedl ‘Happy Meal Mascolathon‘ s jedinečnými hračkami, které sledují spotřebu energie. McDonald’s nabídne na olympijských hrách ve svých olympijských restauracích nejrozsáhlejší menu a poprvé bude podávat Happy Meal, které bude obsahovat ovoce, zeleninu a mléčné výrobky.”

”Společnosti také podporují spoustu jiných sportovních organizací a událostí, od hlavních mezinárodních událostí až po lokální venkovské sportovní programy – zahrnující například: (Coca-Cola) – The Fifa World Cup, NFL, Rugby World Cup a (McDonald’s) The Fifa World Cup, The Football Association”

”Finance z Worldwide TOP Programu putují přímo do národních Olympijských výborů, kterých je přes 200, stejně jako do Organizačního výboru olympijských her. Bez sponzorství by olympijské hry nemohly být ve formátu, jaký mají dnes a atleti z mnoha zemí by jednoduše nebyli schopni závodit.”

”Tím, že ukážeme sportovní úspěchy top atletů, jsme schopni podporovat a posílit důležitost sportu jako součást zdravého aktivního životního stylu po celém světě. Obchodní vztahy hrají hlavní roli ve financování a propagaci olympijských her, programů a iniciativ zaměřených na fyzické aktivity.”

”Podporováním olympijských her propagují naši celosvětoví partneři sport a cvičení nejen sponzorováním olympioniků, kteří jsou tak schopni trénovat a závodit na olympiádě díky financím, které obdrží, ale také mezi širokou veřejností, která si může vzít inspiraci z výkonů těchto atletů. Naši sponzoři jsou zavázáni využívat jejich marketingové znalosti a apelovat na svou značku, aby informovala o fyzické aktivitě relevantním způsobem.”


Vyjádření společnosti Coca-Cola:


”Jako jeden z nejstarších a stálých sponzorů Olympijského hnutí jsme hrdí na to, že jsme schopni využívat našeho sponzorství k tomu, abychom umožnili milionům lidí zažít olympijské hry.”

”Lidé konzumují různé potraviny a nápoje, což znamená, že žádné jídlo nebo nápoj sám o sobě nemůže za to, že mají lidé nadváhu nebo jsou obézní. Věříme, že všechny naše nápoje si mohou lidé vychutnat jako součást aktivního zdravého životního stylu, což zahrnuje rozumný, vyvážený jídelníček a pravidelnou fyzickou aktivitu.”

“ V Londýně 2012 bude k dispozici nejširší škála nápojů a velikostí, jakou jsme kdy na olympijských nebo paralympijských hrách nabídli, a to abychom vyhověli všem potřebám životního stylu a hydratace.”

“Dále pomáháme lidem být fyzicky aktivní a naše tříletá spolupráce s StreetGames spojí 110 000 mladých lidí se sportem a vytvoří novou generaci trenérů. Coca-cola sponzoruje více než 250 programů zaměřených na fyzickou aktivitu a vzdělání v oboru výživy ve více než 100 zemích a jsme zavázáni sponzorovat tyto programy do konce roku 2015.”


Vyjádření společnosti McDonald’s:


“Sponzorství je nezbytné k úspěšnému konání olympiády a paralympiády. Hry jsou největší stravovací událostí na světě a není mnoho společností, které mohou čelit této výzvě a působit tak ve všech zemích, kde se bude olympiáda konat. Jako sponzor Londýna 2012 využíváme našich zásobovacích a zákaznických provozních zkušeností a poskytujeme tak kvalitní britské jídlo rychle a bezpečně, stejně jako našich zkušeností v rozvoji lidí a pomáháme trénovat 70 000 dobrovolníků potřebných pro olympiádu.”

“Připouštíme, že problémy veřejného zdraví jako obezita jsou komplexními záležitostmi, které vláda nebo společnost nevyřeší. Je na každém jedinci, aby si sám vybral správné jídlo, pití a aktivity. Naše široká nabídka menu spolu s nutričními informacemi umožňuje zákazníkům rozhodnout se mezi více volbami.“

“V Londýně 2012 nabídneme nejširší škálu menu, jakou jsme kdy na olympiádě nabídli – spolu s našimi tradičními pokrmy jako burgery a hranolky, ale máme i jiné možnosti jako porridge, wraps, saláty a ovocné balíčky. Dále jsme investovali do programu přeformulování receptů, abychom poskytli opravdové výhody našim zákazníkům, například snížení množství soli v Chicken McNuggets o 30% a v hranolkách o čtvrtinu.”



Vyjádření společnosti Cadbury:


“Prodej cukrovinek a zmrzliny je dlouho zakořeněný v dějišti olympijských a paralympijských her spolu se spoustou dalšího občerstvení a sladkostmi. Je proto zcela příhodné, že jsou tyto cukrovinky vyráběné společností Cadbury, protože olympijské hry se konají v Anglii a my jsme velmi hrdí, že Londýn 2012 podporujeme.”


Zdroj:

http://www.bbc.co.uk/news/health-18708790

http://www.takepart.com/article/2013/03/12/big-food-means-big-business-sports-leagues-and-teams

Diskuse k článku

0
Obrázek uživatele Stana
před 2 roky Stana

Pro tyto společnosti je to velká reklama. Nejde tu o zdraví, za reklamu samozřejmě velice dobře zaplatili. Co může být lepší než se prezentovat na OH. Jejich potraviny jsou již velice zakořeněné a nemejí důvod něco měnit, když mají stále zisky a jejich produkty většina kupuje. Je hezké, jak si to všichni obhájí tím, že každý přece rozhoduje sám za sebe, že vlastně nikomu nic nenutí.

0
před 2 roky Rea

Je velmi úsměvné číst si tato vyjádření :-). Je v nich obsažen paradox. Koncern Coca-Cola a MC´donald, kteří vyrábí jedovaté nápoje a jídla, které vytváří chřadnutí organismu. Na druhé straně konzumenti naprosto slepí a hluší a věřící. Vše má svůj hluboký smysl!

Text příspěvku

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 8 + 11


Přidat příspěvek
5
vložených potravin
stačí k výhře ...
... voucheru na 50 Kč
od společnosti
Grunt
více informací