Máme se v supermarketech bát?

Máme tam nakupovat, ale moc nekoukat co a hlavně si to nefotit. Opravdu to tak chceme ?

Běžně tam chodíte nakupovat, prohlížíte potraviny, vybíráte, nakupujete, platíte, odcházíte. Tak to běží pokaždé, až do jedné chvíle. Představte si situaci: přítelkyně nebo manželka je doma, stará se o potomka a vy nevíte, jaký prací prášek máte koupit. Dostaví se ale spásný nápad využít moderní techniku - v mém případě chytrý telefon, který si dovolím použít k pořízení fotografie regálu.

A to byla chyba. Asi jako většina zákazníků jsem si totiž nevšiml u vchodu nalepeného malého piktogramu s přeškrtnutým fotoaparátem. Ihned ke mně přistoupil „tajný“ zaměstnanec a začal se mě velice agresivně vyptávat, co fotím a proč. Za chvilku přišel druhý a i ten se mě začal stejným způsobem věnovat. Situace neznalý „kolemnakupující“ si musel zákonitě myslet, že ochranka chytla ošklivého zloděje, protože oba pánové začali vykřikovat, že zavolají policii a domáhali se smazání fotografie. To jsem odmítl, nenechal se vyprovokovat, zaplatil nákup a odešel.

Příhoda nepříjemná, ale přiměla mě se nad tím vším zamyslet. Rozhodně se nemůžu zlobit přímo na ty dva pány, kteří se sice chovali neomaleně a hrubě, ale se zákazem fotografování nemají nic společného. Pravda je, že by mě ani nenapadlo, že něco tak přirozeného, jako vyfocení si neživého předmětu, může být zakázané. Začal jsem proto pátrat po více informacích…
Vězte, že obchodník má právo takový zákaz mít. Ovšem nemá právo jej aktivně vymáhat, může vás jen vykázat ze svého obchodu. K zadržení vás jako osoby nebo telefonu má právo jen policie, ta ale zase nemá důvod zasahovat, pokud neporušujete zákon. A to rozhodně nepovolené focení pro soukromou potřebu není.

Při zjišťování informací o tématu, o kterém jsem donedávna nic nevěděl, jsem zjistil, že lidí s podobnou „příjemnou“ zkušeností je překvapivě hodně. Začal jsem tedy pročítat příspěvky, abych se dověděl, že zákazníci měli potyčky s ochrankou i kvůli malichernějším důvodům. Například, když si rodiče fotili dcerku v obchodě nebo se pár fotil před vstupem do obchodu, apod.

Proč tedy obchody tak úpěnlivě trvají na dodržování zákazu pořizování fotografií ve svých provozovnách? Oficiální reakce, které jsem zaznamenal, se většinou pohybují jen v obecné rovině nebo mluví o ochraně před konkurencí, která by třeba chtěla mít máslo o desetník levnější.

Osobně si to ale nemyslím a důvody bych hledal úplně jinde - ve velmi špatném fungování a stavu supermarketů jako takových. Stačí se podívat, kolik za letošní rok bylo uzavřeno prodejen s potravinami z důvodu výskytu myší, a to prodejen všech známých značek řetězců. Prodejny nemusí být jen uzavřené. Provozovatelé také průběžně dostávají pokuty za prošlé zboží, nejakostní, plesnivé, apod. A ty nenacházejí jen kontroloři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), ale také samotní zákazníci. A rozhodně mnohem častěji než kontroloři, protože kontrolorů je málo a nestíhají prodejny zavírat a pokutovat tak rychle, jak by bylo potřeba.

Zákazníci, kteří nějaké pochybení objeví, se zachovají různě. Někdo na to upozorní prodavačku, někdo to neřeší a najde se i někdo, kdo si daný prohřešek zkrátka chce vyfotit. A to je průšvih – pro řetězec, který tolik investuje do reklamy, aby nám vnutil myšlenku, že je nejlevnější, nejkvalitnější a nejvíce český a kdo ví, co ještě. Pak jedna fotografie s plesnivým sýrem sdílená na sociální síti má najednou větší váhu než miliony investované do reklamy, které jakoby vyletěly z okna.

Prohřešky nemusíte nijak zvlášť hledat, přicházejí samy a překvapivě ve velkém. Stačí si třeba jen kontrolovat účtenky u pokladny. Možná mám jen smůlu, ale statisticky z 10 nákupů mít chybu v 8 z nich a vždy v můj neprospěch – to je zvláštní náhoda. Rozhodně neškodí ani převážení již navážených potravin, třeba zeleniny v síťce, vážené sýry, apod. I zde (a dle internetových diskusí nejen mně) není neobvyklé, že zjistíte chybu. Ano, chyby se stát mohou, každý jsme jen člověk a každý někdy chybu udělá. Ale toto měřítko je zarážející.

Jelikož to nebylo poprvé (a rozhodně ne naposledy), co jsem fotil v obchodě, přikládám dvě mé ilustrační fotografie. Džus, který obsahuje méně jak polovinu ovocné složky byl štítkem označen jako 100% a na jeho základě jsem jej také koupil a pravdu jsem zjistil až doma. Nebo zlevněný snack z důvodu prošlé trvanlivosti o 50%, ale s výslednou cenou prakticky totožnou jako stejná potravina se zárukou. A přesně toto obchody nechtějí. Aby se ostatní zákazníci dovídali, že zrovna
v jejich řetězci dochází k takovým věcem. V dnešní době je přitom tak snadné sdílet informace s více lidmi. Obchody si toto dobře uvědomují a místo toho, aby se snažily své chyby napravovat, tak raději vyvíjejí úsilí, aby se o tom nikdo nedozvěděl.

Obchody se snaží navenek tvářit tak, že vychází vstříc zákazníkovi, a ten je pro ně vším. Ale je hlavně ten, který nic nezjišťuje, na chyby neupozorňuje a jen jako ovečka hází věci do košíku, poslušně zaplatí a na nic se neptá. Přitom právě moderní doba přináší možnosti dříve nevídané.

Díky chytrým telefonům (například i pomocí naší mobilní aplikace Nutriatlas) lze dnes o potravinách získat mnoho informací. Naskenováním čárového kódu se na displeji objeví přehledně všechny dostupné informace včetně jejího původu, výrobci i složení. Zákazník tak nemusí složitě s lupou etiketu zkoumat. Ovšem pokud mu někdo nezakáže v obchodě fotit, to by potom měl smůlu. To je způsob, jakým obchodníci vycházejí vstříc svým zákazníkům. Bohužel se tato praxe netýká jednoho konkrétního řetězce, ale je obdobná u všech.

Ale rád bych skončil pozitivně. Věřím, že se blýská na lepší časy. Jednak se čím dál více lidí začíná zajímat o složení, původ a kvalitu toho, co kupují. A tím pádem poroste i využití chytrých telefonů při nákupu a řetězce budou muset dříve nebo později přehodnotit svůj postoj ke svým zákazníkům.

Zatím znají jen drahý marketing v médiích a zametání problémů „pod koberec“ místo toho, aby si zametli v obchodech a uklidili ve skladu od myší.

A také věřím, že bude přibývat menších prodejen potravin, které v naší zemi měly tradici, než dorazily uctívané akční letáky. Světlé výjimky existují, a pokud máte možnost chodit nakupovat k „soukromníkovi“, určitě to doporučuji. Nejenom, že zde často najdete lokální potraviny (platí hlavně, ale nejenom o ovoci a zelenině), ale také úplně jiný přístup k zákazníkovi. Nikdo vás nebude vyhánět kvůli focení, ale naopak vám poradí a podá informace o tom, co prodává.

Doplňující obrázky k článku



Diskuse k článku

0
Obrázek uživatele Dita
před 4 roky Dita

Obchodníci a hlavně ty ze supermarketu budou vždy trochu napřed před zákazníkem. Snaží se nás balamutit jak jen to jde. Nejvíce mě štvou názvy obalů. Například je tam napsáno bez éček a pak ve složení slovem jedno je. Kolik lidí se asi nachytá. Balení 1 plus 1 zadarmo, při přepočtu na běžné balení, kolikrát zjistíte, že si ještě připlatíte.

0
Obrázek uživatele Stana
před 4 roky Stana

Různé chytáky na AKCE, 1+1 zdradma apod. je třeba si dávat pozor. Protože v ČR zadarmo NIC NEDOSTANETE!!!Co bývá v akci je často s kratší dobou trvanlivosti,nebo je to již zkažené. Ale to samozřejmě neplatí vždy, je jen důležité podívat se na dobu spotřeby, obal-jestli není porušený, a jestli ta šunka má barvu jakou má mít a není zelená. Supermarkety se neobtěžují ani vyvěsit ke všem produktům cenovky, často jsou přeházené, nebo chybí. O kvalitě potravin ovoce a zelenina ani nemluvě.Na obalech se často píše bez éček apod. ale ve složení často éčko je, jen je napsané slovy...Také si na obalu můžete přečíst- jahodová marmeláda, borůvkový čaj a ve složení zjistíte, že marmeláda je z 50% jablečná a čaj obsahuje 0,1% borůvek:)Takže stále nezbývá než číst a číst a případně si vzít lupu.

0
před 4 roky Pája

Musím říct,že mám podobnou zkušenost se zeleným čajem v pet láhvi.Obsah extraktu činil 0.044 procent,takže už si to nekoupím.Je to jen předražená voda za nemalé peníze.

2
Obrázek uživatele Stana
před 4 roky Stana

S nápoji je to známá věc, reklamy kde říkají "vyzkoušejte antioxidační účinky zeleného čaje" apod.Snaží se prodat limonádu s obsahem cukru jako Coca-cola, a ze zeleného čaje je tam O,00 nic. Ono i kdyby byl, tak za tu dobu co je vyroben (než se dostane ke spotřebiteli) a je v průhledné pet lahvi, žádné antooxidanty mít nebude.Jen se snaží nalákat zákazníky. Chuťově to sice dobré je, ale zdravé určitě ne a drahé.

0
Obrázek uživatele Danah
před 4 roky Danah

Stana: Lupu si vzít každopádně. Případně nakupovat s sdvokátem. :-))

0
před 4 roky Dana

Zajeďte se podívat k sousedům do Německa nebo Rakouska a uvidíte ty propastné rozdíly. Jednak v tom, jak jsou supermarkety čisté, upravené a plné zboží a hlavně v kvalitě nabízeného zboží. Nenajdete tam potraviny s neznámou zemí původu a nenajdete tam žádné potraviny z vých.Evropy, vč. Polska! Např. firma Unilever, která zásobuje evropský trh mj.ztuženými tuky (Rama...) jasně deklaruje na výrobku, že je vyroben touto firmou v Německu, resp. Rakousku.U nás je na stejném výrobku napsáno pouze výrobce:Unilever, ale země původu není. Na čárové kódy se již nemá smysl spoléhat, protože většinou označují zemi,kde je výrobek balený.Ve zmíněných zemích je u každého výrobku popsané detailní složení, vč. podílu ovoce, zeleniny (např. kečupy jsou vyrobeny min. ze 75% z rajčat) a u uzenin je vždy uveden podíl masa. Prostě si z nás nadnárodní firmy vytvořily skvělé odbytiště odpadu, tj. špatná kvalita za drahý peníz=obrovské zisky pro řetězce.

0
Obrázek uživatele Stana
před 4 roky Stana

Ano máte pravdu, ale není to věc pouze firem. U nás se to děje protože to JDE, nejsou zde žádné stanovení, zákony a kontroly, které by tohle řešili. V ČR si každý může prodávat co chce, protože mu to náš stát umožňuje. My musíme nakupovat jinde, nebo se pídit po původu a kvalitě a kvalitu žádat.

1
Obrázek uživatele Dita
před 4 roky Dita

Stana chcete říct, že se zde prodávají takové potraviny proto, protože za to mohou naše zákony? Nezlobte se, ale s tím nesouhlasím a že by kontroly nechodily, chodí, jen nemohou být všude. Proč prostě nepřiznáme, že jsme jiná povaha národa o proti DE a AT. Nevím proč se musí neustále hledat problém, že za to může někdo jiný. Se podívejte co lidi kupují, se koukněte co jedí vaši sousedi, přátelé. Já prostě nevěřím tomu, že když přivezou paletu polského mléka, dají na to metrovou ceduli sleva, a kdyby si toho nevšiml ani potkan, podruhé to nepřivezou a nebudou to zde nabízet. Položte si otázku, kolik zde žijících lidí zajímá cena a kolik lidí zajímá kvalita a kolik lidí zajímá původ. Potom bude jasné, že se zde prodává co prodává.

0
Obrázek uživatele Stana
před 4 roky Stana

Ano je to o spotřebiteli, ten udává sortiment,ale tady žádné stanovené normy nejsou. Náš trh nepodporuje naše výrobce, zemědělce ani chovatele.Pokud něco vyrobíme musí to jít za hranice a k nám se doveze šmejd. A to není o poptávce konečných spotřebitelů,ale o tom, že veškeré markety apod. si stanovují výkupní ceny tak nízko, že podnik tak nemůže fungovat. A to je o legislativě v ČR. Spousta lidí chce české výrobky, proč teda na obale není jasně značen původ? Spousta lidí chce české maso a zeleninu, proč nejsou v obchodech ale pouze u pěstitele a chovatele, protože obchody je nevykupují, řekli by si tak nízkou cenu za odkoupení, že jen blázen by tam něco dával.

0
před 4 roky Vladislav

Já jakožto amatérský fotograf striktně ctím zákazy fotografování neživých objektů, například v kulturních budovách, kde je umístěn přeškrtnutý fotoaparát, tak toto budu ctít i tam, kde je to celkem bezpředmětné. Takže, pokud na jistém supermarketu u vchodu bude cedulka "zákaz fotografování v objektu" tak tam prostě a jednoduše fotografovat nebudu! Já bít ochrankou, tak Vás vyvedu i se zaplacenou pokutou! To by si tu dělal zachvilku každý co chce! Uvedu příklad, Banka, při vchodu je mimojiné přeškrtnutý mobilní telefon. Onehdá jsem čekal ve frontě na přepážku v bance a paní předemnou, při transakci u přepážky začal vyzvánět mobil...co udělala? Vyndala mobil z kabelky a začala si klidně telefonovat a klienti ve frontě za ní a pracovnice za přepážkou si prostě počkají...? To je přeci drzost největší!

0
před 4 roky Pavel

Vladislav: Nejprve si opravte gramatické chyby, než něco rychle vypustíte do světa. Za druhé, žádná pokuta není dle našeho právního řádu možná, takže s těmito hláškami se nechte amatérsky vyfotit. A prodejna potravin opravdu není svým postavením ničím výjimečná jako zmíněná banka nebo vojenské objekty. Já jsem taky nevěděl, že se tam nesmí fotit, až tenhle článek mě na to upozornil. Dříve se říkalo "Zákazník náš pán" a dneska to spíš vypadá, že to naši obchodníci pojali trochu jinak, spíš "Zákazník naše ovečka". Vy si klidně ovečkou buďte, máme demokracii, já ale rozhodně ne.

0
Obrázek uživatele Dita
před 4 roky Dita

Stana: a proto do vyděračský super nechodím, jen výjimečně, pokud nemůžu sehnat jinde. Já jsem si už vybrala to druhé. Podporujeme soukromníky a pěstitele a ještě nakoupíme levněji než v nablejskané škatuli postavené na poli. Supermarket raději přiveze brambory z Egypta, než z Moravy, tohle bláznovství se mi příčí a živit ho nehodlám, marketům jde samozřejmě o zisk a dokud se jim dovoz vyplatí budou dovážet třeba i hlávkové zelí z Antarktidy a pokud ještě k tomu najde v ČR kupce, obchod je uskutečněn.

0
Obrázek uživatele Stana
před 4 roky Stana

Máte pravdu,ale každý takovou možnost nemá. A ani mít nebude.Proto by se lidé měli zajímat o to co kupují ale také vyžadovat nějaké změny v legislativě.

0
před 4 roky Hanka

myslím, že hodně můžou udělat sami spotřebitelé... pokud budou některé potraviny cíleně bojkotovat, řetězce je prodávat nebudou... ukázkou může být "křehčené" maso. Poté co se na ně začalo veřejně upozorňovat (ať už TV nebo různé blogy) a lidé ho přestali tak houfně kupovat, už se na pultech neobjevuje....

0
Obrázek uživatele Danah
před 4 roky Danah

Myslím, že hodně mohou udělat poslanci. Kdo je zvolil a má kontrolovat jejich práci? Nikdo se nehlásí? Volby zapomenuty?

0
před 4 roky Tomas

Hlávkové zelí z Antarktidy mě opravdu rozesmálo, je to vše pravda. Budeme podporovat tuzemské firmy. Myslím, že velké řetězce se vždy přizpůsobí a vždy si najdou cestičku, jak si získat co nejvíce zákazníků. Problém také tkví ve společnosti, která je pohodlná a nechá se ovlivňovat reklamou, která je čím dál tím více líbivější a "agresivnější" Dále si nemyslím, že by jsme jako Češi byly jediní na světě, kteří s tímto "bojují" a protože se také skutečně chováme jako ty "ovečky", jak tady již zaznělo v této diskuzi, tak se obávám, že to bude "pořád stejné" a těch "pár jedinců", kteří se budou o to zajímat, kteří budou chtít být a jíst "zdravě", tak ty si vždy najdou způsob, jak se vyhnout nekvalitním potravinám. Dále si myslím, že ty velké řetězce oslovují více skupin, tak že není problém si nakoupit potraviny nižší kvality a potraviny vyšší kvality, ale problém je v tom, že ty potraviny s nízkou kvalitou nemají vůbec nic společného s výživou, tak teď je tady otázka ? Proč kupujeme různé srágory, které výrobci připravují ? Porč nemáme selský rozum a nekupujeme si Základní potraviny ? proč musíme mít 50 druhů salámů a 60 druhů párků ? a můžeme pokračovat dále, ve finále když si to rozumný člověk přepočítá, tak zjistí, že za stejnou cenu si mohl koupit "kvalitní maso" oproti 1 kilu párků, které obsahují různé srágory a nic tam vlastně není z hlediska nutriční výživy. Místo toho, aby obchodníci, nebo velké řetězce investovali do kampaně, co by lidé měli jíst, aby jsme byly zdravější, tak se investují obrovské peníze do reklamy, reklamním agenturám, kteří si s tím hrají, aby ty obaly byly líbivé a mohu pokračovat a ve finále to je to, co ty naše výrobky prodražuje, místo toho, aby se tyhle zbytečné obrovské náklady promítly na vyšší kvalitě našich výrobků potravin.

1
před 4 roky Stana

Bohužel je velice těžké lidem vysvětlit proč a které uzeniny jsou nezdravé,že je rozdíl mezi kvalitou a kvantitou a velice často i cenou. Velká část naší populace (senioři)se v jídle odbývá a nakupuje nejlevnější potraviny, často jí i prošlé věci. Není to ale jen otázka peněz, ale také toho, že jaksi stále mají svojí představu, jak to fungovalo, když byli mladí. V jejich mládí tohle řešit nemuseli, protože jídla bylo sice málo, výběr skoro žádný, ale něšidilo se a salám byl salám. Nikdo nemusel zjišťovat jestli obsahuje 11% nebo 80% masa.Raději si koupí točeňák a bílý rohlík, než tmavé pečivo a tvaroh nebo zeleninu. Máme toho ještě hodně před sebou.

0
před 4 roky Tomas

Souhlasím s tebou, něco na tom asi bude.

0
před 4 roky Marek

Nejlépe ze zahrádky....

0
před 2 roky Václav

:D to je typickej komunismus.... něco se pokazí a oni dělaj, jako že je všechno tak jak má být a ukrýval stopy 

Text příspěvku

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 1 + 9


Přidat příspěvek