Jak vás supermarkety nutí utratit víc peněz ?

V supermarketu není nic jen tak náhodou, vše má svůj důvod a účel, abyste utratili více, než jste původně chtěli.

20131010_180616.jpg

Supermarkety se snaží udržet nás v obchodě co nejdéle, nabízet nám zboží, které je výhodné obzvlášť pro jejich zisk a zboží, které jsme si původně ani koupit nechtěli. Triků a různých podpůrných prostředků, které používají je spousta. Přečtěte si o několika z nich, ať máte příště výhodu a víte, co na vás provozovatel obchodu zkouší. Třeba když si to uvědomíte předem, budete více imunní.

Akce

Nápis AKCE v letácích a v reklamě má jeden hlavní účel. Dostat vás dovnitř obchodu. Proto obchody dělají rádoby výhodné akce na zboží, které budete chtít pravděpodobně koupit, aby vás nalákali a když už v obchodě jste, tak na vás zkouší další triky o kterých si napíšeme, abyste nakoupili i jiné zboží, které už tak výhodné není.

nákupní košíky

Nákupní košík

Taková samozřejmost, že o ni už ani nepřemýšlíme. Nákupní košík na kolečkách, do kterého vkládáme věci co jsme chtěli koupit. Ale opravdu jsme je chtěli koupit ? Nákupní košík se od doby, kdy vznikl ve třicátých letech, prakticky nezměnil. Ale nebyla to vždy samozřejmost, naopak, jako nápad se prosazoval postupně. Jenže data mluvila za sebe. Obchody, které měli nákupní košíky na kolečkách měli v průměru větší obraty, než ty bez nich. V roce 1947 byl nákupní košík vylepšen, aby bylo možné vkládat více košíků do sebe. Více informací o košíku zde (anglicky).

Vůně prodává

Zboží, na kterém má obchod velký zisk jsou umístěny hned u vchodu, kdy váš nákupní košík ještě prázdný a vy máte chuť nakupovat. Typicky jsou to zelenina, ovoce nebo to krásně vonící čerstvě (do)pečené pečivo. Blízko vchodu bývají také květiny, protože nenakupujeme jen očima, ale i příjemná vůně nás motivuje k nákupu. Ať už je to pečivo, květiny nebo třeba grilovaná kuřátka - nemusíte si koupit přímo je, ale můžete na takovou dobrotu dostat chuť a koupit si zmražené kuřátko domů.

Něco je dobré schovat

Obchodníci dobře vědí, co mají vystavit a co schovat. Potraviny a zboží denní potřeby, které nezbytně každý potřebuje nakoupit, jsou umístěny co nejdále od vchodu. Zákazník tak musí projít všemi uličkami a prohlédne si všechno vystavené zboží, což zase zvyšuje šance, že utratí více peněz. Příkladem takto schovaných potravin bývají mléčné výrobky. Schválně si představte, kudy do vašeho obchodu vcházíte a kde kupujete sýry, máslo nebo třeba hygienické potřeby ?

akce akce akce

Dobře postavené bludiště

Jakmile zákazník jednou vstoupí do bludiště uliček, tak jejich pečlivě promyšleným sestavením, je nucen projít jednu za druhou, aniž by někde odbočoval. Obchod chce, abyste toho viděli co nejvíce, mohl vás upoutat více nabídkami a přiměl tak k nákupu.

Světlo hraje svoji roli

Možná jste si toho už všimli, ale v různých částech obchodu jsou světla s různou teplotou barev. Na maso vám svítí teplé světlo, které podtrhuje jeho červenou barvu a je pro vás více atraktivní. Speciální žárovky jsou i na sekci ovoce a zeleniny. Nemluvě ani o jasně bílém světle v oddělení drogerie, které má navodit pocit čistoty a hygieny. Na pečivo se pak zaměřují světla zvýrazňující žluté tony krásně vypečených dobrot.

Napravo, ale hlavně v rovině očí

Některé obchody mají jasnou taktiku směrovat zákazníka zleva doprava. A jelikož jsme zvyklý jezdit po pravé straně ulice, stejně tak jezdíme i s košíkem po obchodě, takže více pozornosti věnujeme pravé straně uličky. S tím počítá i obchod a umístí zde zboží, které vám chce prodat. 

A samozřejmě platí známá věc - nejvíce se prodává zboží umístěné v rovině očí. Je to tak lukrativní místo, že dokonce výrobci a dodavatelé platí obchodníkům za to, když jejich zboží umístí právě do regálu v té správné výšce. Kde je zboží v obchodě umístěno často rozhoduje o tom, jestli to bude prodejní hit nebo propadák.

A nemyslete si, že výška očí je jen jedna. Nenakupujete jen vy, ale i vaše děti. Takže některé typy zboží jsou umístěny v dolních částech regálů tak, aby je měli děti na očích a mohli o ně škemrat svoje rodiče. Typicky to jsou hračky, sladkosti a dobroty s dětskými hrdiny na obale. 

potraviny v regále

Prodává i dotyk

Průzkumy prokázaly, že je důležité, aby zákazník měl zboží na dosah. Pokud se jej může dotknout, vzít to ruky a prohlédnout, tak to velmi zvyšuje pravděpodobnost, že si jej nakonec koupí.

Útok na všechny smysly

Nesmíme zapomenout na hudbu. Studie mluví jasně - pomalá hudba nutí lidi nakupovat pomaleji a utratit víc. Na místo toho hlasitá hudba je přiměje k rychlejšímu pohybu a nezvýší prodej. Klasická hudba pak pomáhá k nákupu více drahého, luxusního zboží.

Více prostoru

V prostorech plného nakupujících lidé tráví méně času, méně nakupují a necítí se tam příjemně. Proto se obchody neustále nafukují a zvětšují, aby měl zákazník pocit příjemného prostoru, že se na něj nikdo netlačí ve frontě a má klid na svůj nákup. Více informací zde (v angličtině).

Časově omezená nabídka

Nejenom akce samotná, ale i její časová platnost má velký význam. Pokud víme, že nabídka je omezená jen na určitou dobu, vzbuzuje to v nás pocit nutnosti nabídky využít. Když bychom věděli, že akce je platná půl roku, spěchali bychom ji využít ? Ale platnost jednoho týdne je ideální, abychom měli pořád důvod se do obchodu vracet pro něco výhodného - a nakoupit vše ostatní, ne už tak výhodně.

To nejlepší nakonec

Místo, kde s největší pravděpodobností nakoupíte něco, co jste vůbec nechtěli - fronta u pokladny. Pečlivě umístěné, vybrané a zaplacené zboží, které máte nejdelší dobu před sebou. Sladkosti, cukrovinky, časopisy, které si koupíte a rozhodnete přidat k vašemu nákupu, když čekáte na odbavení. A ruku na srdce, opravdu to co u pokladny přidáte k vašemu nákupu jste při vstupu do prodejny chtěli koupit ?

A máte naši kartu ?

Karta, kterou musí dnes už mít každý obchod. Ten výměnou za občasné slevy nebo výhody, získává velmi cenná data o svém zákazníkovi a jeho loajalitu a větší pravděpodobnost, že se vrátíte na další nákup. Většinou jsou slevy nebo výhodné nabídky podmíněny opakovanými nákupy, sběrem bodů apod. A nemyslete si, ta data, která přes identifikaci vaší kartou obchod získá, velmi pečlivě analyzuje a na jejich základě optimalizuje skladbu svého zboží, zjišťuje trendy a přizpůsobuje se tak, aby více prodal - a vy utratili.

Víte o dalších malých tricích, které obchody na nás zkouší ? Podělte se o ně v diskusi. Snažíte se jim vědomě bránit nebo nic z toho v obchodě neřešíte ?

Diskuse k článku

1
Obrázek uživatele sharunka03
před 3 roky sharunka03

No já nevím, jsem asi divná, ale já spoustu věcí z toho nevnímám a je mi to jedno (vůně,hudba,světlo atd.). Já nakupuji, to co potřebuji, sem tam koupím něco navíc, na co mám chuť.
 Abych ale koupila něco co nepotřebuji, zas tak ovlivněná nejsem. Proč bych třeba kupovala ananas, jen proto, když je v akci, když ho nejím. Pokud by ho někdo chtěl, tak proč ne, ale pro sebe něco kupovat, co nechci, nejsem blázen.
Když jsou obchoďáky některé velké, i tak tam jsou fronty kolikrát dlouhé, že to je až hrůza.
 Kartu sice mám na body, ale nijak to nepřeháním, snažím se nakupovat v jiném obchodě, kde sice nemají žádné své karty, ale za to mají kvalitní zboží, bohužel spíš zahraniční, ale to mi je šumák, hlavně, že je to chutné a bez nějakých přikrášovadel.
A to že je akce mi nevadí, když vím, kde to je a chodím tam pravidelně, tak poznám jestli je to sleva nebo lžou. Pokud  je v akci to co chci, tak bych byla hloupá si tu věc nekoupit po víc kusech, když vím, že stejně jinde bych si ji koupila na víc kusů, ale dráž.
Když vím, že jdu pro méně věcí, beru automaticky košík a ne vozík, když nevím, kolik toho bude, tak taky radši košík, Jinak mám vše napsané, co koupím a to jsou věci které potřebuji a z kterých budou vařit, takže na mě si s takovými triky nepřijdou :-p

4
Obrázek uživatele Dalibor
před 3 roky Dalibor

Vychytralé pokladny "vytuningované" sladkostmi jsou nejspíše největším lákadlem pro děti nakupujících..Ale jelikož pokladně se nakupující rodiče s dětmi nevyhnou,často je slyšet: "Můžu si to vzít...mami,já to chcííí....prosííímm" A rodiče často aby měli klid,tak...A neblaze proslulé pravidelné stěhování  regálů se zbožím,aby zákazník procházela viděl něco  možná pro něj nového...

1
před 3 roky Izak

Deti nechat v koutku, nebo jim nic nedovolit ... a kdyz rve a nekdo neco rekne, tak rict, ja nemuzu zato, ze ho manageri obchodu pokousi, tak at si tu rve ;-))

2
Obrázek uživatele Sunriska
před 3 roky Sunriska

Zajímavé postřehy..Znovu a stále upozorňuju na kontrolu nákupních lístků ihned po nákupu! Do supermarketu chodím sice minimálně, ale čím dál častěji se mi stává, že mi namarkují jinou položku pečiva nebo zeleniny. Na informacích už jsem pečená vařená..:) Nikoho neobviňuju, že to dělají schválně, každopádně vždy se jednalo o položku vyšší..

0
Obrázek uživatele Dalibor
před 3 roky Dalibor

To v práci v jednom z bufetů mám prodavačku staršího věku,o které říká se že ráda, markuje zboží 2x nebo ještě jednou člověka před vámi. A v Albertu v UH byla jedna slečna,kterou očividně nebavilo krájet salámy a sýry. To kdykoliv uřezala o 1,5-2 deka více a ptala se,zda může nechat...Ale už to balila. My na tohle zboží chodíme minimálně,ale též jsme se  s manželkou stali obětí. Už na ni nadávalo více zákazníků,tudíž ji poslali domů a už tam nejspíše zůstala... :-D

1
před 3 roky senegalec

Staré triky obchodníkov:
- tovar dennej spotreby na konci obchodu
- tovar dennej spotreby v najnižšom regále
- najdrahší tovar najviac na očiach
- tovar ktorý "nejde" v košoch pred pokladňou
- v príjemnej atmosfére sa viac nakúpi

Dobré zásady :
- nenakupujem hladný
- kontrolujem nielen položky ale aj ich počty
- kupujem premyslene (nič zbytočne a nič do rezervy)
- doma si pripravím potrebný zoznam
- nepodlahnúť zľavám ani akciám

3
před 3 roky Michal

Určitě bych všem doporučil KONTROLOVAT ÚČTENKU!
Když jdu s manželkou, tak dávám věci z pásu do košíku a ona stojí u pokladny a kontroluje, co tam skáče za částky. Netvrdím, že to dělají schválně, ale už se mi mnohokrát stalo, že mi pokladní něco namarkovala víckrát, nebo že neseděla cena na regálu s cenou na pokladně. A nejčastější problém je (většinou v den, kdy se mění stará akce za novou), že nechají na regálu ještě akční cenu, která už ale neplatí.
Je škoda, že hodně lidí, kteří to dokonce z účtenky zjistí, si řekne "nebudu se hádat kvůli pětikoruně". Jenže když do toho obchodu takhle přijde za den několik stovek nebo tisíc zákazníků, už to hodí slušné částky. Korunka ke korunce...

Nezapomeňte na to, že podle zákona máte vždy právo koupit za cenu na regálu!!! To, co mají na kase vás nemusí zajímat.
Přeji pěkný den :)

0
před 3 roky Jitka

Michal: Tak to už jsem taky zkoušela, vyžadovat cenu, která je na regálu. Radši vzali zboží zpět a vrátili peníze. Vím, že zákon je jedna věc, ale praxe druhá.

0
Obrázek uživatele Jiritek
před 3 roky Jiritek

Pravda pravdoucí.

Jen bych dodal,ke košíkům : Že jsou větší/hlubší,než před pár lety,aby se vám nákup zdál menší.!

Nesedící cenovky : Když nesedí na první pohled.(různé varianty váhy u 1-ho výrobku,nebo mnoho cenovek na malém místě) ,tak to porovnávám s číslem čárového kódu. (abych se ujistil o skutečné ceně,no a pokud nenajdu odpovídajíci cenovku,tak to radši nekoupím.Nemám rád pocit,že jsem jim naletěl,i když se už párkrát stalo :)  )

Hudba v marketech ...... nosím si svojí  :D

Mno a ty akce :
1)už se my stalo,u (nejen) jedné věci,že byla označena že je v akci,a přitom byla ve skutečnosti dražší,než před tím. (ověřil jsem si to,na (o týden) starší účtence)
2)Supermarkety chtějí vydělat za každou cenu,takže akce typu 2 za cenu 1-ho ,se to převádí na poddodavatele.!  Nejsmutnější to je,když se to týká místních.Je to typ nátlaku,"buť rád že něco prodáš"
Oni si přece nebudou snižovat zisky,pro nás !!!

Text příspěvku

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 6 + 10


Přidat příspěvek