28 potravin pro zdraví

Potraviny, které vám zaručeně můžeme doporučit jako základ zdravé stravy a zdravého života.

Černé fazole


Luštěniny jsou levné a lze je snadno uvařit, proto by měli být základem jídelníčku každého člověka. Jsou bohatým zdrojem bílkovin a proto jsou velmi populární mezi vegetariány jako náhrada za maso. Také jsou plné vlákniny a černé fazole mají dokonce malé množství omega-3 mastných kyselin, které mají pozitivní vliv na výdrž srdce. Pravidelnou konzumací tmavých fazolí do sebe také dostáváte malé množství antioxidantů.

Kapusta


Kapusta je vhodným kandidátem v prevenci v boji proti rakovině prsu. Podle studie Michiganské univerzity se u žen, které jedli více než tři šálky kapusty týdně, snížilo riziko rakoviny prsu až o 50 procent. Kapusta je zdrojem kyseliny listové, vlákniny a antioxidantů. Je také bohatá na vitamín K, ten pomáhá například pro správné srážení krve.

Losos


Losos a to především volně žijící losos je bohatým zdrojem vitamínu D a omega-3 mastných kyselin, která dokáže ochránit nejen vaše srdce, ale i cévy a šedou kůru mozkovou.

Vlašské ořechy


Vlašské ořechy sice mají vysoký obsah tuku, ale jsou zdravější než nasycené tuky v mase nebo v mléčných výrobcích. Ořechy příznivě ovlivňují mozkovou činnost. Příznivě působí proti srdečním a cévním chorobám, dále regulují krevní tlak a snižují hladinu cholesterolu.

Dýně


Dýně je nízkokalorické zelenina, která má vysoký obsah vlákniny a vitamínu A. Její oranžová barva vám jistě už také napověděla, že je zdrojem velkého množství beta-karotenu, ten mimo jiné pomáhá předcházet onemocněním srdce.


Jablko


Jablka mají vysoký obsah vlákniny, zejména rozpustné vlákniny tzv. pektin. Zlepšuje zažívání a podporuje činnost mozku. Jablka obsahují mnoho výživných látek přímo ve slupce a proto by se neměla loupat, patří mezi ně vitamíny a minerály. Jablko také uspokojí chuť na sladké.

Borůvky


Plody borůvky nemusíme ani zdlouhavě představovat, co je, ale dobré u nich vypíchnout je, že jsou lékem na celý seznam nemocí. Posilují imunitní systém, jsou zdrojem vitamínu C a E a jsou také silným přírodním zdrojem antioxidačních látek. Borůvky mohou léčit chřipku, angínu, podporují činnost srdce a paměť.

Banán


Banány mají vysoký obsah draslíku, který napomáhá v boji proti vysokému krevnímu tlaku a má zásadní význam pro správnou funkci svalového a trávicího systému, snižuje riziko infarktu. Je také bohatý na vlákninu a železo. Obsahuje vitamín B, který mírní nervový systém.

Brokolice


Brokolice patří do košťálové zeleniny jako zelí nebo květák. Je spojována s prevencí nádorových onemocnění, především prostaty. Brokolice má také vysoký obsah vlákniny a jídelníček bohatý na vlákninu může pomoci snížit krevní tlak. Brokolice obsahuje více jak 90% vody a má velmi málo sacharidů, je zdrojem vitamínu skupiny B. Naleznete v ní také vitamín E a kyselinu listovou.

Špenát


Špenát je listová zelenina plná živin, jako je např. železo, vápník a vitamín A. Špenátu by se zejména neměli vyhýbat budoucí maminky protože zabraňuje poškození plodu během těhotenství. Dále obsahuje vitamín C, K a A, snižuje riziko infarktu, může zabraňovat šedému zákalu, dále prospívá k vývoji červených krvinek.

Sladké brambory


Nejen, že jsou chutné, ale sladké odrůdy brambor obsahují draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak a riziko mrtvice. Sladké brambory jsou bohaté na minerály, vlákninu a jsou téměř bez tuku.

Fazole


Obsahují draslík a hořčík. Fazole pomáhá držet správný krevní tlak. Jsou vysokým zdrojem vlákniny, které snižují cholesterol v krvi. Fazole jsou také bohaté na železo a bílkoviny, což slouží jako náhrada za maso u vegetariánů.


Čočka


Pokud nejste zrovna fanoušek fazolí, můžete vyzkoušet čočku, její výhodou je například snadná příprava a je stravitelnější než hrách nebo fazole. Čočka obsahuje větší množství minerálních látek jako je železo, měď, zinek, selen, draslík nebo chrom. Konzumací čočky také do sebe dostáváte vitamíny skupiny B. Podporuje tvorbu červených krvinek a je tedy vhodná na chudokrevnost.

Řepa


Řepa je zásaditá, obsahuje selen, kyselinu listovou, vitamín C a draslík. Pomáhá zbavovat mozek těžkých kovu jako je například hliník. Snižuje riziko srdečních onemocnění, zesiluje stěny cév a je dobrým pomocníkem při boji proti mykózám.

Lilek


Je zatím v mnoha domácnostech neatraktivním jídlem, nicméně se v jeho případě ochudíte o přísun vlákniny, celou škálu vitamínů B. Dále obsahuje kyselinu listovou a sodík. Jeho tmavě fialová barva je důkazem, že má silné antioxidanty, ty jsou důležité pro ochranu mozkových buněk. Pomáhá předcházet vzniku volných radikálů.

Růžičková kapusta


Je jedna z mála druhů zeleniny, která snese venkovní mrazivé počasí. Pomáhá například proti stresu, zácpě a při detoxikaci organismu. Je zdrojem mnoha nepostradatelných vitamínů, mezi ně například patří vitamín B1, kyselina listová, vláknina a vitamín C.


Rajče


Obsahuje celou řadu prospěšných látek jako vitamín A, C, E, K a řadu skupiny B. Chrání organismus před škodlivými volnými radikály, protože je také zdrojem antioxidantů. V menším množství obsahuje vápník, fosfor a vlákninu. Oproti tomu překypuje karoteny.


Quinoa


Quinoa, nebo-li merlík čilský, obsahuje aminokyseliny. Je důležitá pro budování svalové hmoty, obsahuje totiž vysoký podíl bílkovin. Neobsahuje lepek. Je velmi snadno stravitelná.

Ovesné vločky


Ovesné vločky obsahují vysoký podíl vlákniny, hodí se tedy nejen pro štíhlou linii, ale zlepšuje trávící systém a pomáhá proti zácpě. Rozpustná vláknina pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, příznivě působí na cévní onemocnění. Může působit také jako prevence proti vzniku cukrovky a srdečních onemocnění.

Bulgur


Bulgur je jedním z několika méně známých celých zrn a přitom je snadný na přípravu. Obsahuje vitamíny A, B, hořčík, fosfor a železo. Disponuje minimálním množstvím tuku, podporuje činnost střev a nervovou soustavu. Nenadýmá.

Libové maso


Maso je bohaté na bílkoviny, vitamínů B, vitamín E, železo, zinek a hořčík. Ale je zapotřebí rozlišovat mezi libovým masem a masem s vysokým obsahem nasycených tuků a cholesterolu. Vhodnou tepelnou úpravou je vaření v páře nebo dušení. Nevhodnou úpravou je smažení, pečení s tukem nebo fritování.

Lněné semínko


Semena jsou dobrým zdrojem rostlinných bílkovin a ze 40% obsahují olej a jsou také bohatá na omega-3 mastné kyseliny, které jsou velmi prospěšné pro naše srdce. Před konzumací je potřeba semínka rozemlít, jinak si z nich organismus nic nevezme. Redukují hladinu cholesterolu.


Celozrnný chléb


Celozrnný chléb by mě být nedílnou součástí zdravého jídelníčku. Není ovšem celozrnný chléb jako celozrnný. Celozrnný chléb by měl obsahovat aspoň polovinu celého zrna, otruby a klíčky. Rafinované obiloviny, které se používají v bílém chlebu jsou zbaveny všeho dobrého.
Celozrnný chléb se zrnem obsahuje vitamíny B, vlákninu a želenu. Jejich konzumace je spojována s nižším rizikem srdečních onemocnění, některých tipů rakoviny, obezity a cukrovky. Chléb je tedy dobrý způsob jak do sebe dostat něco celozrnného i když zrovna celozrnným potravinám moc nefandíme.

Chia semena


Stejně jako lněné semínko, Chia semena jsou také dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin, chrání nás před záněty, artritidou a srdečními chorobami. Na rozdíl od lnu Chia semínka nemusíme mlít. Jsou také zdrojem energie.
Více o semínkách Chia v článku zde.

Mandle


Stejně jako ostatní ořechy jsou mandle bohatým zdrojem bílkovin. Obsahují také vlákninu, vápník, draslík, železo, vitamín skupiny B, E. Jsou vhodné pro krvetvorbu, zdraví srdce a cév, jsou také dobré jako prevence rakoviny díky obsahu antioxidantů.

Hořká čokoláda


Kvalitní hořká čokoláda s vysokým podílem kakaa je plná flavonoidů. Jsou to velmi účinné antioxidanty, které chrání buňky před volnými radikály. Podle mnoho studií hořká čokoláda s obsahem flavonoidů při pravidelné konzumaci může chránit tělo před mrtvicí, rakovinou či demencí.
Hořká čokoláda snižuje riziko vzniku krevních sraženin. Ač to bude znít neuvěřitelně po hořké čokoládě se netloustne, její konzumace snižuje chuť na sladké a na tučná jídla. Vše, ale s mírou.

Červené víno


Červené víno vyrobené z modrých hroznů může mít blahodárný účinek na vaše zdraví, ale v případě a pouze při zodpovědném mírném pití. Pravidelné pití červeného vína je spojováno s dlouhověkostí, nižšími riziky diabetu a srdečních onemocnění. Víno vypěstované v chladnějších oblastech obsahují vyšší koncentraci prospěšného resveratrolu.

Extra panenský olivový olej


Olivový olej už není jenom základem stravy středomořských oblastí. Je vysokým obsahem mononenasycených tuků, které mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu.


Myslíte, že nám zde nějaké potraviny, které by na zdravém jídelníčku neměly chybět ? Podělte se o ně s námi a ostatními v diskusi pod článkem.

Doplňující obrázky k článku






Diskuse k článku

0
Obrázek uživatele Lucy
před 5 lety Lucy

Myslím, že tam patrí ešte červená repa a rakytník

0
Obrázek uživatele Lucy
před 5 lety Lucy

Aha , repa tam už je, som ju akosi prehliadla :))

0
Obrázek uživatele Lucka
před 5 lety Lucka

Já bych tam možná přidala naše kuchyňské doktory jako je česnek, cibule a křen.

0
před 5 lety Danah

Vyborny prehled. Zacit se stravovat podle toho a mate po zdravotnich problemech. Samozrejme je treba ohlidat si take kvalitu. Napr. nikdy nekupuju jablka v supermarketech,protoze jsou opravdu rok stara, a navic tu slupku bych rozhodne oloupala. Hezky den vsem.

0
před 5 lety Torza

jako doplněk k této stravě ve formě pití bych doporučil sirovátku. Není to zrovna lahodný nápoj ale je to výživný extrakt z kravského mléka s vysokým a snadno stravitelným obsahem bílkovin, navíc podporuje správné trávení

0
Obrázek uživatele Jana H.
před 5 lety Jana H.

mně tam chybí med... přijde mi také ost prospěšný pro organismus

0
před 5 lety Dita

Tak ono těch potravin bude určitě daleké více, třeba to co se už vyjmenovalo tady v diskuzi, ale myslím si, že kdo by pak četl 50 potravin v článku. Já děkuju za inspiraci. A jak píše danah záleží kde a odkud co je, pak i takové kupované rajče je k neužitku pro tělo, ale rajče ze zahrádky v sezóně, to je labůžo.

0
před 5 lety Ondra

Určitě -rýže->sachridy -černý rybíz-> vit. C -zelí-> vit. C -med-> ale né ze supermarketu, "směs ze zemí EU A mimo EU" ale od místního včelaře -hlávkový salát-> železo kys. listová -ryby obecně-> omega 3 -pivo s (M)írou-> vit. B

0
Obrázek uživatele 6sense
před 5 lety 6sense

Pivo :). A co třeba syrovánka, nebo jogurt? :D Kaki, pohanka, papája? Kurkuma, česnek, cibule?

1
Obrázek uživatele Jana
před 5 lety Jana

Ještě bych přidala MÁK :-)

0
před 5 lety Markéta

možná i grep? :)

0
před 5 lety Miky

Zcela jistě tam chybí - Hlíva ústřičná

0
před 5 lety LILIAN

Mezi opravdové cenné produkty pro zdraví patří také zakysané mléčné výrobky a kysané zelí!!

0
Obrázek uživatele Jana
před 5 lety Jana

Ještě mě napadá zázvor

0
před 5 lety Kač

tento výčet potravin (fazole, čočka, kapusta,...)pouze dokazuje to, co říkali již naši předkové: která holka dobře p*dí, ta je zdravá na osrdí:-)

0
Obrázek uživatele daniel.jindrich@
před 5 lety daniel.jindrich@

Všechno super, ale chybí tam určitě hlíva ústřičná a kysané zelí.

0
před 5 lety Kika

Ještě bych dodala citrony, kuskus a rozhodně stojí za zmínku i zelené a bylinkové čaje.

0
před 5 lety Jana

Skoro to vypadá, že je článek o tom co tam ještě chybí :)

0
před 5 lety Petra

asi bych přidala ještě ředkvičky

0
před 5 lety Roman

co treba pivo a voda samotná

0
před 5 lety Jana

Dobrý den, Jaký máte názor na kuskus..?Myslíte, že je hodnotově srovnatelný s bulgurem? Děkuji:-)

0
před 5 lety Fialová

Dobrá rada nad zlato.beru si z vašich příspěvku poučení.zjistila jsem´ že se celý život stravuji špatně.to bude dřina to změnit

0
Obrázek uživatele Raskenius
před 5 lety Raskenius

Fialová nepostuluj si, že to bude dřina, pak to totiž samozřejmě dřina bude. Podívej já jsem vyučený kuchař a tak jsem spoustu věcí tak nějak věděl. Ale až teprve nemoc, se kterou medicína neumí (tedy spíše nechce, pak by totiž nic nevydělali) nic udělat mě donutila se na to podívat tak jak to skutečně je. A když to pochopíš jak to skutečně je tak pak to není vůbec ale vůbec těžké to změnit. To pak jse tak nějak samo. Já byl v podstatě odkojenej na buřtech a salátech typu Vlašák atd. taky jsem si donedávna neuměl představit, že bych si jako nedal nějakýho buřta nebo uzený či tak něco. No a už je to cca 3 měsíce co jsem neměl nejen ty buřty,ale ani žádný maso. A věř mi že mi to ani nepřišlo. A to jen síky tomu, že jsem prokoukal spoustu času po internetu a hledal a hledal SKUTEČNÉ informace co a jak...

0
Obrázek uživatele Danah
před 5 lety Danah

Pravda se musí dávkovat po troškách. Kdyby ti pokrytci, co podnikají s lidským zdravím a tváří se jako spasitelé, bez kterých nepřežijeme, přiznali, že jsou ve slepé uličce s medicínou! A že odpověď na všechny choroby najdeme v přírodě, jenže spoustě lidí by se tím zhroutil jejich svět. Proto se v oficiálních médiích opatrně zveřejní jednou jak je zdraví prospěšný rakytník, po nějaké odmlce se napíše o hroznovém víně, pak o jedné bylince...takže si můžeme celý život hrát s touhle skládankou, pokud na tu hru přistoupíme.(A mezitím chodit k doktorovi). Naštěstí mnoho z nás už je mnohem dál, a tu mozaiku máme složenou a podle ní se řídíme, abychom byli zdraví a soběstační.

0
Obrázek uživatele lebhi36@
před 4 roky lebhi36@

Koukám, že hlíva ústřičná je oblíbená, zkuste houževnatce jedlého(shittake). Starými čínskými léčiteli je nazýván elixírem života. Pravidelně používám;-)

0
před 4 roky Bledá Tvář

S tím vitamínem C a karotenem je to u červené řepy poslabší. Nesmi se zapomínat na šťavelany, které jsou stavebním prvkem kamenů v lídském těle. Je samo zdravá, ale v omezeném množstvi. Já občas dělám salát z ní s černou ředkví (má vitamín C a karoten), citrón. šťávou jen trochu osolit.

0
před 4 roky Bledá Tvář

Chybí mi zde mé oblíbené kysané zelí (sudové, nikoliv sáčkové svinstvo). Přidávám recept, který v různých variacích používám již téměž 25 let. Z knihy: Dušan Karpatský "Jugoslávská kuchyně", Avicenum 1988. 390. Salát z kysaného zelí (Srbsko) Potřebujeme: 1 kg kysaného zelí, 1 dl oleje, mletá paprika sladká a pálivá, lák se zelí Kysané zelí podle potřeby překrájíme nadrobno, posypeme sladkou a pálivou paprikou (poměr podle chuti), zalijeme olejem a lákem se zelí, dobře promícháme. Já zelí před překrájením vymačkám a ve směsi s olivovým olejem nechám asi půlku láku, druhou půlku pomalu popíjím. Místo pálivé papriky používám cayenský pepř.

0
před 4 roky Bledá Tvář

Chybí mi zde med. Med, Česnek a ocet mají doslova na tisíc lékařských použití, jak říká Dr. Steffani i ostatní vědci.

0
před 4 roky Bledá Tvář

Zapomněl jsem uvést, jak na ĆRo Plzeň řÍkala paní Kreuzbergová z FN PlzeŃ, že kombinace med, jablka a vlašské ořechy (bez Éček) patřila u Staročechů k lahůdkám na mejdany. Dále je známá kombinace med a skořice.

Text příspěvku

Jméno

Email

Ochrana proti SPAMu

  «   Napište číslicí kolik je 4 - 4


Přidat příspěvek